Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
The current system of schools and facilities. Humanistic concept of education. Child, pupil, teacher and their mutual communication. Educational programs. Educational reality. Curriculum. Classification and evaluation. Pupil: subject of education. Health care and supervision of pupils. School as an educational institution. Documentation of teacher, headmaster. Personality of special educator.
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (13.09.2017)
Současný systém škol a zařízení s účastí žáků se SVP. Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativní podmínky společného vzdělávání. Žák se SVP - učitel a jejich vzájemná komunikace v běžné škole, specifika vzdělávání ve školách pro žáky se SVP. Klasifikace a hodnocení žáků se SVP. Osobnost speciálního pedagoga.
Descriptors - Czech
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.09.2020)
Předmět bude zahájen konzultací v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci výuky v tomto předmětu ( pátek 16.10. od 9 do 12 hodin).
Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod najdete na odkazu:
Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams vám bude zaslam pomocí pozvánky.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno: Paido, 2007.ISBN 978-80- 7315-144-7. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.
CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
ČERNÁ, M. a kolektiv Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
FRASER, J. Účinné poradenství při terapii koktavosti. Praha, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-689-6.
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8.
HÁJKOVÁ, V(ed.) Bazální stimulace, aktivace a komunikace žáků s kombinovaným postižením. Praha: EPOCHA, 2010. ISBN 978-80-904464-0-3.
HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-JUCOVIČOVÁ, D. a kolektiv Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN 978-80-8729-007.
KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Universita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-981-6.
MULLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8.
VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (13.09.2017)
Základní studijní literatura
BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno: Paido, 2007.ISBN 978-80- 7315-144-7. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.
CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Universita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-981-6.
MULLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8.
VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
VÍTKOVÁ, M., PŘINOSILOVÁ, D., GAJZLEROVÁ, L., KLENKOVÁ, J., KOPEČNÝ, P., DOLEŽALOVÁ, L., BARTOŇOVÁ, M., RÖDEROVÁ, P., FIALOVÁ, I., BAZALOVÁ, B. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2014.
Doporučená studijní literatura
ČERNÁ, M. a kolektiv Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
FRASER, J. Účinné poradenství při terapii koktavosti. Praha, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-689-6.
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8.
HÁJKOVÁ, V(ed.) Bazální stimulace, aktivace a komunikace žáků s kombinovaným postižením. Praha: EPOCHA, 2010. ISBN 978-80-904464-0-3.
JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-JUCOVIČOVÁ, D. a kolektiv Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN 978-80-8729-007.
KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
Exam test - minimum 70%, possibility of 2 correction terms.
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (13.09.2017)
Zkouškový test- min 70%, možnost 2 opravných termínů.