SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Gained Disability in Adult Age - OKNS1S140B
Title: Získané postižení v dospělém věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OKNS1S135B
Interchangeability : OPNS1S140B
Is co-requisite for: OKNS1S141B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with the problems of people with acquired disabilities, the emphasis is on psycho-social factors associated with the change of life situation in adults with acquired disabilities and the possibilities of supporting these individuals in the model of comprehensive rehabilitation care.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Cílem výuky v předmětu je seznámit posluchače se specifiky podpory osob se získaným postižením v dospělém věku a připravit je na práci s toutu specifickou cílovou skupinou speciální pedagogiky.

Literature -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. [Andragogy and gerontagogy of handicapped.] Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. 354 s. ISBN 80-7184-823-9.

KRAHULCOVÁ, B. a kol. Postižený člověk v procesu senescence. [Disabled person in senescence process.] Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. 107 s. ISBN 80-7290-094-3.

VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. [Contemporary psychopathology for helping professions.] Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5.

FINKOVÁ, D., JOKLÍKOVÁ, H., STOKLASOVÁ, V. Otázky rehabilitace osob později osleplých [CD-ROM]. [Rehabilitation issues of later blind people.] 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. Odborná publikace. Požadavky na systém: internetový prohlížeč. ISBN 978-80-244-3084-3.

KREJČÍŘOVÁ, O., VYMAZALOVÁ, E., HUBLAR, J. Teorie a praxe speciálněpedagogické andragogiky. [Theory and Practice of Special Educational Andragogy.] 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 71 s. Ostatní. ISBN 978-80-244-2880-2.

PANČOCHA, K. et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. [Educational, interventional and therapeutic approaches to adults and seniors with disabilities.] 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8.

PANČOCHA, K. Speciálně pedagogická dimenze závislostního chování. [Special educational dimension of addictive behavior.] Vyd. 1. Brno: MSD, 2006. 167 s. ISBN 80-86633-61-6.

SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. [Psychodiagnostics of children and adolescents.] Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 791 s. ISBN 978-80-7367-566-0.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Dílčí témata jednotlivých výukových bloků:

1. Přístupy k podpoře člověka se získaným postižením v období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblasti vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy. Rodinný kontext získaného postižení v dospělém věku.

2. Neurorehabilitace v dospělém věku, příčiny, projevy a důsledky neurotraumat, obnova funkčního stavu a psychoneurorehabilitace. Imobilizační syndrom a jeho důsledky pro psychiku jedince, nejčastější příčiny snížené mobility osob v dospělém věku, rehabilitační a relaxační programy pro osoby s tělesným postižením.

3. Získaná porucha sluchu v dospělém věku, vliv na komunikační vzorce a psychiku jedince. Kvalita života jedinců s tinnitem, presbyakusis.

4. Psychické důsledky ztráty zraku v dospělosti, osobnost člověka se zrakovým postižením. Sociální rehabilitace dospělých osob se zrakovým postižením.

5. Získané narušení řeči na bázi postižení motorických řečových modalit – dysartrie, dysfagie. Získané narušení řeči na bázi postižení fatických funkcí – afázie. Specifické znaky komunikace u seniorů.

6. Kognitivně – komunikační porucha – syndrom demence. Logopedická péče při neurodegenerativních nemocněních, Parkinsonova nemoc, Huntingtonova nemoc; rodiny osob se získanou formou narušené komunikační schopnosti.

7. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané působením psychoaktivních látek.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Active participation in lessons (min. 70%), submission and defense of seminar paper.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html