SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education Assessment and Counselling III - OKNS1S138B
Title: Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství III
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNS1S133B
Interchangeability : OPNS1S138B
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (04.11.2019)
Students will be acquainted with selected topics of assessment and counseling in school and adult age with specific focus on dynamic approach in support of individuals with special needs. Specific topics are listed in the course syllabus. Students develop and evaluate diagnostic material with a person in senior age.
Literature -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (10.11.2019)

COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.

MÜHLPACHER, Pavel a MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ. PEDAGOGICKÁ FAKULTA. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 9788021033450.

SVOBODA, Mojmír a Pavel HUMPOLÍČEK, ŠNOREK, Václav, ed. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.

SUCHÁ, Jitka. Cvičení paměti pro každý věk: testy na paměť a logiku. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0140-3.

ŠTILEC, Miroslav. Program aktivního stylu života pro seniory. Praha: Portál, 2004. ISBN 8071789208.

WALSH, Danny. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 8071789704.

http://www.nudz.cz/adcentrum/trenovani_pameti/dokumenty/metodika.pdf

Clare L, Woods RT, Moniz Cook ED, Orrell M, Spector A. Cognitive rehabilitation and cognitive training for early-stage Alzheimer's disease and vascular dementia. Cochrane Database Syst Rev. 2003;(4):CD003260.

Spector A, Orrell M, Woods B. Cognitive Stimulation Therapy (CST): effects on different areas of cognitive function for people with dementia. Int J Geriatr Psychiatry. 2010;25:1253–1258.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (08.10.2017)

Diagnostika paměti a možnosti rozvoje paměti u osob seniorského věku

Diagnostika kresby

Diagnostika pozornosti

Dynamická diagnostika (LPAD, Testy prof. Tzuriela aj.) - principy dynamického vyšetření, metody založené na reakci na intervenci

Diagnostika adaptivního chování u osob s mentálním postižením

Raná a včasná péče o děti se sociálním znevýhodněním

Diagnostika dopadů sociálního znevýhodnění a kulturní odlišnosti do vzdělávání

Diagnostika a vhodné formy intervence u jedinců s ADHD/ADD

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)

Written reflection of administration and evaluation of diagnostic material intended for seniors

Elaboration of a proposal of an intervention program aimed at strengthening cognitive functions of elderly people

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html