SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Special education at school age - methodology and didactics - OKNS1S134B
Title: Edukační specifika školního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Pre-requisite : OKNS1S127B
Interchangeability : OPNS1S134B
Is pre-requisite for: OKNS1S143B, OKNS1S141B
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
School age of individuals with impairment, variability of school age development, types of handicap in the school environment, education, school support, special educational needs and their identification and variability, school system in the Czech Republic, the choice of educational way, the state of the Czech education in terms of integration of pupils with special educational needs, current school legislation. Education of people with multiple disabilities, the system of clases and schools estabilished for people with special educational needs, special didactic aids, technical aids and classroom equipment. Differences in common school environment - acceptance, non-acceptance, models of integration in the Czech Republic and abroad. Preparing a child with disability to school and school maturity, school attendance, postponement options, the requirement for individualization and differentation of goals and methodological procedures.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)

Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.Osvojit si aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, hodnocení, postavení speciálního pedagoga v edukaci.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)

Bartoňová, M., Vítková, M. (2015). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.

Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013).Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU.

Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007). Psychopedie. Brno: Paido.

Bartoňová, M. (2018). Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018.

Cangelosi, J.S.(1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál.

Hájková,V., Strnadová, I.(2010). Inkluzívní vzděláváníTeorie a praxe. Praha: GradaPublishing.

Muller, O. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP.

Kaleja, M. (2013). Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.

Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.

Valenta, M., O. Müller(2007). Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2017.

Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada.

Doporučená studijní literatura

Černá, M. a kolektiv (2008). Česká psychopedie. Praha: Karolinum,

Fraser, J. (2010). Účinné poradenství při terapii koktavosti. Praha, Portál.

Hádková, K. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha.

Hádková, K., Ingallová, L. (2009).  Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In: Bartoňová, M., Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno.

Hájková, V(ed.) (2010). Bazální stimulace, aktivace a komunikace žáků s kombinovaným postižením. Praha: EPOCHA, 2010

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)

 

1.   Legislativní rámec vzdělávání v České republice

2.   Speciálně pedagogické poradenské služby – (individuálně vzdělávací plán, podpůrná opatření)

3.   Žák se SVP - učitel a jejich vzájemná komunikace v běžné škole

4.   Individualizace a diferenciace ve vzdělávání.

5.   Edukační specifika žáka se sluchovým postižením.

6.   Edukační specifika žáka se zrakovým postižením.

7.   Edukační specifika žáka s NKS.

8.   Edukační specifika žáka s SPU.

9.   Edukační specifika žáka s PCH.

10.  Edukační specifika žáka s mentálním postižením.

11.  Edukační specifika žáka s tělesným a kombinovaným postižením.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.02.2020)

Zápočtová práce na zadané téma vztahující k vybrané cílové skupině.
Návrh didaktické pomůcky pro výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami dle vybrané cílové skupiny.
Osvojení znalosti Braillova písma
Účast na cvičení –nastudovaná literatura

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html