SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specificity of education at early and preschool age - OKNS1S127B
Title: Edukační specifika raného a předškolního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Co-requisite : OKNS1F131B, OKNS1S128B, OKNS1S129B, OKNS1S130B, OKNS1S132B
Incompatibility : OKNS1S146B
Interchangeability : OPNS1S127B
Is co-requisite for: OKNS1S128B, OKNS1S129B, OKNS1S130B, OKNS1F131B, OKNS1S132B
Is incompatible with: OKNS1S146B
Is pre-requisite for: OKNS1S134B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
Experimentation and play, definition of game, division of games, game and its function, game in the development of humanity, game as a means of education, development of experimentation and games of intact child in infant, toddler and preschool age , toy as a means of reeducation and compensation, learning and play, circumstances of play of children with disabilities, individual and group play, sibling in play, functional and activity type of game, constructional or realistic type of game, illusive type of game, task games.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN978-80-210-6044-9. BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

Dostál, A. M., Opravilová, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985.

HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8.

Chvátalová, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001. ISBN 80–7178–588–1.

Jílková, I. Stručný nástin vývoje dítěte s těžkým zrakovým postižením. In Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením: Vybrané příspěvky z kurzu “Poradce rané péče“. Praha: Středisko rané péče, 1998. ISBN 80–238–3267–0.

Komenský, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: Kalich, 1992. ISBN 80–7017–492–7.

Keblová, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80–85801–65–5.

Kudelová, I., Květoňová, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996. ISBN 80–85931–24–9.

PULDA, M Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0476-2.

SVOBODOVÁ, J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. Brno: Masarykova univerzita, 1997.

ŠULOVÁ, L. A KOL. Problémové dítě a hra. Praha: Raabe, 2004. ISBN 80-86307-15-8.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)

PRESENTATION of selected games or toys for the development of cognitive and motor skills in early and pre-school children.

A maximum of two attempts to obtain credit is possible.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html