SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Research Metodology II. (quantitative) - OKNS1S121B
Title: Metodologie výzkumu II - kvantitavní výzkum
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2019
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Pre-requisite : OKNS1S101A
Interchangeability : OPNS1S121B
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
The course prepares students for self-contained implementation of pedagogical mixed research with an emphasis on quantitative methods in connection with diploma thesis project. The subject is focused on developing students' ability to formulate a research problem, to set objectives of a research, to choose adequate procedures and methods of processing, to consider the character of outputs, benefit and possibilities of using the results. The principles of qualitative and quantitative research, paradigms, theoretical methods of science, inductive and deductive procedures and ethical aspects of research are presented. Comparing qualitative and quantitative approaches to solving research problems in special education. Practical application of theoretical knowledge reflects the student's objectives of the diploma theses.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.01.2018)

Cílem předmětu je vybavit studenty základními kompetencemi, které jim umožní porozumět strategii pedagogického výzkumu, zvládnout základní pojmy a metodické postupy výzkumných šetření smíšeného designu, osvojit si klíčové aspekty kvantitativního i kvalitativního výzkumu, porozumět jejich rozdílnosti, umět zvolit vhodný metodický postup pro vlastní diplomovou práci.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.01.2018)

FERJENČÍK, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. 2000. s. 255. ISBN 978-80-7367-815-9

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2.rozšířené vydání Brno: Paido, 2010. s. 261. ISBN 978-80-7315-185-0.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.

HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.

CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-287-0.

KERLINGER, Fred. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia,1972. s 708.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184569-8

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.01.2018)

1.      Východiska a principy pedagogického výzkumu (výzkum kvalitativní, kvantitativní, smíšený design pedagogického výzkumu).

2.      Věda, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy.

3.      Téma-problém-výzkumná otázka.

4.      Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu.

5.      Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů.

6.      Etické aspekty výzkumu.

7.      Výběr výzkumného vzorku. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních dat, reliabilita.

8.      Interpretace výsledků analýzy dat. Shrnutí výsledků do závěrečné zprávy. Prezentace výsledků výzkumného šetření.

9.      Konzultace vhodného metodického postupu pro vlastní diplomovou práci.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.01.2018)

80% účast na seminářích

Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html