SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current Issues in Educational Theory I - OKNQ4P101C
Title: Aktuální otázky pedagogické teorie I
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (12.09.2022)
Action research at elementary and secondary schools presents an important educational topic. Action research uses established research methods and aims to positively change social environment in schools. It can help educators to handle important task, such as to sensitize students to specific themes (e.g., classroom relations, discrimination, aggression, helping, or peer inclusion), to evaluate effectiveness of school prevention efforts or to facilitate cooperation among professionals in the school. Students will learn to understand, design, and conduct action research. The course adopts a project approach with all students preparing and conducting a joint action research project. Topics: 1. Action research and its usage in education. 2. How to design an action research project. 3. How to conduct an action research project. 4. How to plan data analysis in action research project.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (12.09.2022)

The goal of the course is to introduce students into possibilities and limits of action research, to teach them how to design and conduct an action research project and how to plan data analysis.

 

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (12.09.2022)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 75 hodinám, z toho 40 hodin na realizaci výzkumu, 15 hodin na přípravu na hodiny a 20 hodin na přípravu popularizační zprávy z výzkumu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (12.09.2022)

NEZVALOVÁ, Danuše. Akční výzkum ve škole. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic, 2003, 53(3), 300-308. ISSN 0031-3815.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (12.09.2022)

Požadavky pro splnění předmětu jsou následující: (1) aktivní účast na navrhování a realizaci společného výzkumu a (2) spoluautorský přínos k společně připravované popularizační zprávě z výzkumu a kolektivní odevzdání zprávy v Moodle.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (12.09.2022)

Moodle. Na platformě Moodle budou k dispozici studijní materiály a budou se tam odevzdávat práce. Vyučující pošle přístupové údaje studentům zapsaným do kurzu.

Zoom. Pokud bude epidemiologická situace někdy v průběhu semestru vyžadovat distanční výuku, vyučující studentům pošle link na setkání na platformě Zoom.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html