SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of educational sciences I - OKNQ4P012A
Title: Didaktika pedagogických věd I
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Ráchel Mazúchová
Angie Moore, M.A.
Co-requisite : OKNQ4P011A
Is co-requisite for: OKNQ4P011A, OKNQ4P013A
Is pre-requisite for: OKNQ4P035B, OKNQ4P022A, OKNQ4P036B
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)
Předmět přináší orientaci v kurikulu pedagogických předmětů na různých typech škol, propojuje teoretické poznatky s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací ve výuce pedagogiky. Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

Studující charakterizují a uvedou do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu výuky pedagogických předmětů. Prokáží orientaci v kurikulu výuky pedagogických věd na středních školách, porozumí principům didaktické analýzy učiva.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.08.2021)

Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

1. Portfolio, druhy, formy a účel. Didaktické portfolio.
2. Výuka pedagogiky na středních školách a observační praxe v oboru. Hospitačním záznamy, nástroje posuzování kvality výuky pedagogiky.
3. Kurikulum pedagogických předmětů na Pedagogickém lyceu: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
4. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
5. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Sociální činnost: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
6. Kurikulum pedagogických předmětů oboru Pedagogika pro asistenty ve školství: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
7. Učebnice pedagogiky pro střední školy.
8. Komplexnost cílů výuky pedagogiky, klíčové kompetence a očekávané výstupy.
9. Struktura přípravy učitele na vyučování. Modelová didaktická analýza učiva vybraného tematického celku.
10. Reflexe a hodnocení přípravy na vyučovací hodinu, kritéria materiálů v didaktickém portfoliu.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

1. část

  • aktivní účast na výuce

2. část

  • prezentace na zvolené téma (bude specifikováno na výuce)
  • písemný test (3 pokusy, z toho 2 opravné)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html