SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Educational Sciences I - OKNQ3P015A
Title: Didaktika pedagogických věd I
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Ráchel Mazúchová
Angie Moore, M.A.
Co-requisite : OKNQ3P013A
Is co-requisite for: OKNQ3S012A
Is pre-requisite for: OKNQ3P023A
Annotation -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)
The course brings orientation in the curriculum of pedagogical subjects at various types of schools, combines theoretical knowledge with didactic analysis of specific teaching situations in the teaching of pedagogy. It leads students to understand the basic planning, teaching, organizational and evaluation activities of a teacher
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)

 

Students can characterize and put into context basic didactic concepts in the context of teaching pedagogical subjects. They can demonstrate orientation in the curriculum of teaching pedagogical sciences at secondary schools, and they can understand the principles of didactic analysis of the curriculum

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.08.2021)

Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)

1. Portfolio, types, forms and purpose. Didactic portfolio.

2. Teaching pedagogy in secondary schools and observational practice in the field. Hospitation records, tools for assessing the quality of teaching pedagogy.

3. Curriculum of pedagogical subjects at the Pedagogical Lyceus: concepts, goals, thematic units and outputs. Needs of pupils in teaching, profile of the graduate.

4. Curriculum of pedagogical subjects in the field of Preschool and extracurricular pedagogy: concepts, goals, thematic units and outputs. Needs of pupils in teaching, profile of the graduate.

5. Curriculum of pedagogical subjects in the field of Social Activities: concepts, goals, thematic units and outputs. Needs of pupils in teaching, profile of the graduate.

6. Curriculum of pedagogical subjects in pedagogy for assistants in education: concepts, goals, thematic units and outputs. Needs of pupils in teaching, profile of the graduate.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

1. část

  • aktivní účast na výuce

2. část

  • prezentace na zvolené téma (bude specifikováno na výuce)
  • písemný test (3 pokusy, z toho 2 opravné)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html