SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Inequalities in Czech educational system - OKNQ2Z114B
Title: Nerovnosti v českém vzdělávacím systému
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (10.06.2019)
The course describes key sociological theories of inequalities in education and presents the research findings about mechanisms leading to their strengthening or weakening. Attention will be paid to discussing the implications of research knowledge for educational policy measures and schools’ and teachers’ work. The course will focus on inequalities related to socio-economic status, gender and ethnicity. Topics: 1. Social stratification and educational inequalities - social inequalities and education, educational mobility, theory of social and cultural reproduction (P. Bourdieu, B. Bernstein), rational behaviour, the concept of equal opportunities in education and the theory of justice. 2. Overview of research findings in educational inequality. Research on the differentiation of educational pathways, school choice, educational transitions, factors with a positive impact on education of disadvantaged students (school efficiency research, resilience) and gender inequalities. Statistic indicators characterizing educational inequalities. 3. Educational policy measures to reduce inequality. Examples from different countries. Effort to reduce inequalities in the education system in the Czech Republic
Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (17.01.2019)

GREGER, David. Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ. Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, s. 21-40. ISBN 80-200-1400-4.

Straková, Jana. Vzdělanostní nerovnosti a vzdělávací politika ve světě a v ČR. In KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, s. 55-75. ISBN 978-80-246-1911-8.

ČŠI. Rovný přístup v České republice: situace a doporučení. Praha: ČŠI. 2012.  http://www.csicr.cz/getattachment/b8f234a3-1872-47fd-a3ed-6046e09b1445/Rovny-pristup-ke-vzdelavani-v-CR-situace-a-dop?maxSideSize=2000&width=500&height=800.

 

Další doporučená literatura:

FIELD, Simon, Małgorzata KUCZERA a Beatriz PONT. No More Failures Ten Steps to Equity in Education. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, 2007, 155 s. ISBN 978-926-4032-606.

KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, s. 55-75. ISBN 978-80-246-1911-8.

MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ. Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 80-200-1400-4.

MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ. Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON, 2010, s. 92-108. ISBN 978-80-7419-032-2.

GAC. Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit. Zpráva pro MŠMT. Praha: GAC, 2009.

STRAKOVÁ, J., V. SPILKOVÁ, H. FRIEDLAENDEROVÁ, T. HANZÁK a J. SIMONOVÁ. Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika. 2014, roč. 64, č. 1, s. 34-65.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D. (18.03.2019)

Zápočet bude udělen za vypracování prezentace na stanovené téma a zodpovězení případných doplňujících otázek vyučujících k této práci.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (10.06.2019)

Okruhy:
1. Sociální stratifikace a vzdělanostní nerovnosti - Sociální nerovnosti a vzdělání, vzdělanostní mobilita, teorie sociální a kulturní reprodukce (P. Bourdieu, B. Bernstein), racionální jednání, koncept rovností příležitostí ve vzdělávání a teorie spravedlivosti.
2. Přehled základních zahraničních a domácích výzkumů vzdělanostních nerovností a jejich poznatky. Výzkumy diferenciace vzdělávacích drah, volby školy, vzdělanostních přechodů, faktorů pozitivně ovlivňujících vzdělávání znevýhodněných žáků (výzkumy školní efektivity, resilience) a genderových nerovností. Statistické ukazatele charakterizující vzdělanostní nerovnosti.
3. Opatření vzdělávací politiky na podporu snižování nerovností. Příklady ze zahraničí. Pokusy o snižování nerovností ve vzdělávacím systému v ČR.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html