SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to andragogy and its methodology - OKNQ1P120A
Title: Základy andragogiky a androdidaktiky
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Pre-requisite : OKNQ1P111A
Annotation -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (13.01.2020)
The subject provides orientation in the content and theoretical definition of adult education, introduces the bases for understanding of lecturers and participants of education, deals with the analysis of practical experience with various lecturer forms and methods in adult education.
Aim of the course -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (13.01.2020)

The student has knowledge of theoretical background and context of adult education in the Czech Republic. It will clarify the didactic principles of adult education, demonstrate the skills to implement selected teaching procedures and professionally justify them.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (02.02.2022)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 108 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přímé výuky je 1 hodina (celkem 12+12 hodin), samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Zpracování seminární práce a příprava prezentace 14 hodin.
Literature -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (13.01.2020)

Beneš, M. (2014). Andragogika (2., aktualiz. a rozš. vyd.). Praha: Grada.

Bertl, I. (2018). Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů (2. doplněné a rozšířené vydání). Praha: Česká andragogická společnost.

Dvořáková, M., & Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Lektor dalšího vzdělávání [Online]. (2006). Retrieved from https://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-581-Lektor_dalsiho_vzdelavani

Malach, J., & Chmura, M. (Eds.). (2014). Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.

Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.

Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd.). Praha: Grada.

Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.

Půbalová, B. (Ed.). (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad.

Veteška, J. (2017). Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem.

Syllabus -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (13.01.2020)

1. Adult education, basic terms and definitions, andragogy, androdidactics, lifelong learning. Formal, non-formal and informal education. Professional base and andragogical research.

2. Participant of adult education, its educational needs and motivation, diagnostics of approaches to learning. Typology of problem participants and communication with them.

3. Instructor of further education, personality requirements, competence, qualification standard.

4. Types and areas of further education (civic, leisure, professional). Adult education institutions such as private organizations, businesses, schools, NGOs.

5. Structure and projecting of the adult education lesson.

6. Pedagogical-psychological basis and specifics of adult education.

7. Specific methods of adult education, didactic principles. Adult games.

8. Internet resources in adult education, MOOC, online courses, analysis of benefits and limits.

9. Model situations in adult education, their reflection and analysis.

10. Presentation of lesson plans, group feedback.

Course completion requirements -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (13.01.2020)
  • active participation in seminars
  • continuous fulfillment of tasks in e-learning
  • elaboration and presentation of a plan of model adult education lesson
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html