Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (24.01.2019)
The subject deepens the students' knowledge of the history of pedagogy, especially with regard to the historical anchoring of selected thought directions that speak in pedagogical and wider socio-scientific discourse. The focus of anthropologically tuned pedagogy is the perception of education as an individual's involvement in cultural and social events.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.01.2019)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (24.01.2019)
The goal of the seminar is to recall and update the ideas that led to the gradual humanization and democratization of education, a deviation from the clearly authoritative leadership of the child (the pupil) to turning to a child, emphasizing the concept of natural and free education, and connecting school and active life.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (21.01.2019)
Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci a demokratizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka) k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (29.01.2021)
Distanční forma výuky
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí MS Teams. Konkrétní odkaz/kód bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Přihlašovací údaje dostanou studenti v dostatečném předstihu před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.
Literature -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc, Hanex, 1996. ISBN 80-85753-09-6.
KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2429-4.
LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformněpedagogické koncepce). Praha, Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
RICHÉ, P. - VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.
RÖHNER, R. - WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.01.2019)
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc, Hanex, 1996. ISBN 80-85753-09-6.
KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2429-4.
LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformněpedagogické koncepce). Praha, Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
RICHÉ, P. - VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.
RÖHNER, R. - WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
75% attendance at seminars. Active participation in seminars. Credit is required to write one of the offered topics in the form of seminar work, or.presentation of the topic.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (21.01.2019)
75 % docházka na semináře.
Aktivní účast na seminářích.
K zápočtu je požadováno písemné zpracování jednoho z nabízených témat do podoby seminární práce, příp. i prezentace daného tématu.
Syllabus -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (01.03.2021)
Content definition
Educational ideal in Antiquity and in Christianity.
The Humanist and Protestant Tradition of the Czech School - J. Blahoslav, J. A. Komenský
Classical Pedagogy - Locke, Pestalozzi, Herbart.
Concept of Natural and Free Education - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj.
Raising of a Human Being, Respect of Children's Rights