SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Alternative pedagogy - OKNPP147
Title: Alternativní pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Incompatibility : OKN231405
Pre-requisite : OKNPP141
Interchangeability : OKN231402, OKN231404
Is incompatible with: OKN2314501
Annotation -
Last update: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Lectures, study of relevant materials, teacher observation at alternative schools and follow-up analysis, research work on a given topic.
Aim of the course -
Last update: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)

The aim of the course is to provide students with basic information about the origin and the development of reform effort in education systems both in the Czech Republic and in the world. Students acquire knowledge of particular alternative approaches by means of an alternative schools teacher observation and a follow-up analysis. The students are expected to be able to evaluate the possibilities of alternative conceptions within the Czech education system.

Literature - Czech
Last update: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)

CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha-Zlín : Baltazar, 1991.

Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála 1995

Ludwig, H. a kol.: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha, ČS EFFE 2000

Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, SPS 1998

Montessori, M.: Objevování dítěte. Praha, SPS 2001

Montessori, M.: Absorbující mysl. Praha, SPS 2003

Pol, M.: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno,FFMU 1995

Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, Portál 2001

Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994

Rýdl, K.: Jak dosáhnout spoluodpovědnosti žáka. Daltonský plán jako výzva. Praha, Strom 1998

Rýdl, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha, Public History 1999

Rýdl, K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha, ISV 2001

Rýdl, K.: Inovace školských systémů. Praha, ISV 2003

Schoenebeck, H.: Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice 2000.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PROKOP/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)

Požadavky ke zkušce (ústní a písemná forma):

- účast ve výuce

- prezentace vystoupení na zvolené téma

- znalost publikace Jana Průchy: Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., upravené vydání. Praha, Portál 2012

Syllabus -
Last update: PROKOP/PEDF.CUNI.CZ (22.08.2012)

- Concepts definition, ways of different structuring of various authors, research of the effectiveness of particular alternative pedagogy conceptions
- Montessori pedagogy
- Dalton plan
- Waldorf pedagogy
- Jena plan
- Homeschooling

- Antipedagogy

- Summerhill

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html