SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Intercultural Education - OKNPP1422
Title: Interkulturní vzdělávání
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Incompatibility : OKN231405
Pre-requisite : OKNPP141
Is incompatible with: OKN2314501
Annotation -
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
The course focuses on the development of education in Czech multicultural society. It helps students understand and accept diversity as a positive phenomenon and consider differences between people from different cultural backgrounds as highly contributive. Students learn how to communicate and cooperate with members of different sociocultural groups using their own means of expression. Critical analysis and understanding of differences should shape motivation to intercultural exchange, support the feeling of solidarity and the ability to reflect social and economic inequality. Intercultural education allows adapting education and educational programmes to conditions and needs of a specific region or local community.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

Students are able to work out a project proposal for teaching multicultural education at primary and secondary schools.

Literature -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000.  ISBN 80-7237-249-1

GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4

HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6

 KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.  

 ISBN 80-7106-614-1.

LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.

       Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001.  ISBN 80-85866-72-2

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.  ISBN 80-7178-648-9

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8

+ další literatura dle vlastního výběru.

  Odkazy na  www stránky:

 

Multikulturní centrum Praha , sdružení podporující multikulturní soužití v naší společnosti, na svých stránkách  http://www.mkc.cz/ prezentuje vedle nabídky vlastních aktivit také databázi odkazů stránky zaměřené na tuto tematiku.  

  Varianty , projekt společnosti Člověk v tísni, který je zaměřen na interkulturní vzdělávání http://www.varianty.cz/  

 Další projekt společnosti Člověk v tísni, Jeden svět na školách http://www.jedensvet.cz/skoly, poskytuje podporu učitelům při rozvíjení multikulturní výchovy.

 Na stránkách Centra pro studium integrace menšinových skupin při Fakultě sociálních studií MU v Brně  http://fss.muni.cz/spsp/cpsims/   naleznete odkazy na organizace a informace o projektech zaměřených na podporu multikulturního soužití, informace o projektech a akcích, související legislativu apod.  

http://www.opim.cz/   (portál neziskové Organizace na podporu integrace menšin)

http://www.domavcr.cz/  (stránky pro cizince žijící v České republice) 

 http://www.klubhanoi.cz/    (klub Hanoi je zájmovou organizací sdružující všechny, kteří se zajímají o Vietnam, jeho kulturu, historii a tradice).

www.cvs-praha.cz  (Česko-vietnamská společnost)

 

Syllabus -
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

- multicultural education as a cross-sectional topic in Framework Education Programme (RVP) and School Education Programme (ŠVP);
- the definition of basic terms (integration, assimilation, inclusion, stereotypes, xenophobia, rasism, gender issues);
- culture traditions of different nations and ethnic groups
- different symbols in communication, communication barriers, etiquette;
- topical issues of teaching multicultural education;
- sources of information for teaching multicultural education;
- specific methods of teaching multicultural education with examples.

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

Requirements for classified credit
75% participation in lessons
Preparation and presentation of the project
Review of selected literature

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html