SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Digital Competence of Teachers - OKNI3I042A
Title: Digitální kompetence učitele
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Teacher(s): PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
Pre-requisite : OKNI3I023A
Annotation -
Last update: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (26.01.2023)
The aim is to introduce students with the current requirements for the knowledge and skills of a teacher in the field of digital technologies. In relation to the definition of digital standards of teachers competence, it deals with the theoretical models of introducing technologies into teaching at the level of teachers, educational programs and entire schools and their application in CPD. The main topics of the course include the relationship between the development of didactic theories and the use of educational technologies, the development of digital competence frameworks for teachers and citizens/pupils. In particular, they are ISTE, DigComp, DigComEdu, Unesco, MENTEP and Czech tools Profile School21, Profile Teacher21.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (25.01.2023)
Příprava na výuku
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 30 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (04.09.2019)
  1. BRDIČKA, B., NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D. ICT v životě školy - Profil školy21. Metodický průvodce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
  2. ČERNOCHOVÁ, M., FUGLÍK, V., HOLÝ, R., PROCHÁZKA, J., RAMBOUSEK, V., ŠTÍPEK, J., VAŇKOVÁ, P. Rozvoj informačně technologických kompetencí na základních školách. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2013, 340 s. ISBN 978-80-01-05407-9.
  3. EGER, L. Teorie a praxe ICT v lektorování. FM Consulting s.r.o. 2013.
  4. KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. 1. vydání. Bratislava, Slovenská republika: Slovenské pedagogické nakladatelství. 2013. 256 stran. ISBN: 978-80-10-02409-4
  5. NEUMAJER, O. Rámce digitálních kompetencí učitele. Řízení školy. Letní speciál. Praha: Wolters Kluwer, 2018, roč. 15. ISSN 1214-8679.
  6. Rada Evropské unie. Doporučení rady EU o klíčových kompetencích pro celoživotní učení z 22. 5. 2018. Úřední věstník Evropské unie C 189/1.
  7. STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum, 2012.
  8. VANÍČEK, J., ČERNOCHOVÁ, M. Didaktika informatiky na startu. In STUCHLÍKOVÁ I., & JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0. Str. 161-164.
  9. The NMC Horizon Report: 2018 Higher Education Edition. EDUCAUSE, 2018.
  10. Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů: DigCompEdu. Praha: NÚV, 2018. ISBN: 978-80-7481-214-9
  11. MENTEP. Online self-assessment. Dostupné z http://mentep.eun.org/, http://www.dzs.cz/cz/eun/mentep/ a https://mentep.webnode.cz/
  12. ISTE. Standardy ISTE 2017 pro učitele. Metodický portál RVP.CZ. 31. 8. 2017.
  13. UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. UNESCO and Microsoft: Paříž, 2011.
  14. Mezinárodní šetření PIAAC, PISA, TIMSS, ICILS a analýzy jejich výsledků.
  15. Metodický portál RVP.CZ http://www.rvp.cz/, Učitelský Spomocník. https://spomocnik.rvp.cz/
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (26.01.2023)

Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.

Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné dovednosti při řešení praktických problémů a ve svém dalším profesním rozvoji.

Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu.

Součástí zkoušky bude rozbor průběhu a naplnění zadání seminární práce.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (26.01.2023)
  • Vymezení digitálních kompetencí, jejich ukotvení v českém kurikulu. Různorodost postavení digitálních kompetencí v kurikulech. Aktuální tendence v oblasti digitálních kompetencí.
  • Rámec profesních kvalit učitele, návrh standardu kvality profese učitele.
  • Rámce digitálních kompetencí studentů/občanů: DigComp, ISTE Standards for Student atp.
  • Rámce digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu, Mentep, Unesco ICT Competency, Selfie, Framework for Teachers, ISTE Standards For Educators, Profil Učitel21, SELFIE for Teachers, Profil Škola21. Možnosti a limity online nástrojů a autoevaluačních aplikací.
  • Mezinárodní šetření zaměřená na digitální dovednosti (PIAAC, PISA, TIMSS, ICILS…) a analýzy jejich výsledků. Tuzemská šetření digitálních kompetencí a podmínek jejich rozvoje (ČŠI, ČSÚ, FDV).
  • Role ICT metodika/koordinátora v oblasti rozvoje digitálních kompetencí učitelů. Nástroje státu v podpoře digitálních kompetencí učitelů.
  • Rámcové vzdělávací programy (RVP) a jejich revize, koncept digitální gramotnosti a informatického myšlení v RVP. Vzdělávací politika státu a její reflexe problematiky digitálních kompetencí učitelů.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (26.01.2023)
https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2110
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html