SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education Technology - OKNI3I014A
Title: Edukační technologie
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Teacher(s): PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
Is pre-requisite for: OKNI3I024A
Annotation -
Last update: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (27.08.2021)
Revitalising, supplementing and systematising students’ knowledge about the psycho-didactic foundations, development and concept of the roles and functions of technical methods to induce, support and promote innovation and change in educational practice is the mission of educational technology. The course’s aim is to develop students’ skills and insight regarding educational technology, and thereby create conditions for further development in the use of technology in education. The course will focus on the following topics: Major contemporary paradigms and directions in education in relation to technical means and psycho/didactical systems and how they combine to create innovation in education. Basic characteristics of current cognitive psychology, constructivist theory of learning and instructive and constructive approaches to education. The relationship between the development of didactic theories and the way in which educational technologies are used. Characteristics and specific features of digital technologies in terms of education. Didactic aspects of technical teaching means. Main benefits and directions of application of technologies in education. Pedagogical models and frameworks TPCK, SAMR, iPAC ... Technological trends influencing pedagogy, education and changes in society. Didactic specifics of trends (eg open education, digital learning materials, cloud computing, mobile devices, safe use of digital technologies, inclusive education and digital technologies, computer thinking).
Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (14.09.2021)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            15 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    20 minut

Samostudium literatury (za semestr)     5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)           10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   10 hodin

Seminární práce               15 hodin

Příprava na zápočet        8 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  20 hodin

Literature - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (05.09.2021)
KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství, 2013. 256 stran. ISBN: 978-80-10-02409-4
KOPECKÝ, K. a kol. Moderní technologie ve výuce (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021. ISBN 978-80-244-5925-7. Dostupné z https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-5926-4
OTTENBREIT-LEFTWICH, A., KIMMONS, R. The K-12 Educational Technology Handbook. EdTech Books, 2020. Dostupné z https://edtechbooks.org/k12handbook
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0. Dostupné z https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-476-version1-30_rambousek.pdf
ZOUNEK, J. a kol. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN: 978-80-7552-217-7. Online podpora dostupná z http://knihaelearning.cz/.
Učitelský Spomocník. https://spomocnik.rvp.cz/
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. (27.08.2021)
  • Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.
  • Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné dovednosti při řešení praktických problémů a ve svém dalším profesním rozvoji.
  • Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu.
  • Součástí zkoušky bude rozbor průběhu a naplnění zadání seminární práce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html