SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Propaedeutic Programming Languages - OKNI1I115A
Title: Propedeutické programovací jazyky
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Pre-requisite : OKNI1I111A
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (14.05.2019)
The course aims on the area of algorithmic thinking (computational thinking in general) and its development at primary and secondary schools without the use of didactic means or with using specific programming environments (as well or robotic programmable toys). The chosen didactic means should be adapted to the pupils' age and competences. There are using different environments, approaches and possibilities of development of information and algorithmic thinking in the course.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (03.09.2018)

Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi rozvoje algoritmického myšlení žáků na základní a střední škole různými prostředky a v závislosti na různých propedeutických prostředí nebo robotických programovatelných hračkách.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (01.02.2021)

Vzhledem k současné situaci bude výuka prozatím probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (14.05.2019)

Rozvoj informatického myšlení: http://imysleni.cz/

Příklady programovacích prostředí:
https://scratch.mit.edu/
https://ozoblockly.com/
https://makecode.microbit.org/
https://education.minecraft.net/
https://www.kodugamelab.com/

Příklady pro teoretická východiska, popř. odborné publikace:
RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.
Aspinall, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.
FUTSCHEK, Gerald. Algorithmic Thinking: The Key for Understanding Computer Science. MITTERMEIR, Roland T., ed. Informatics Education – The Bridge between Using and Understanding Computers [online]. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2006, 2006, s. 159-168 [cit. 2018-09-03]. Lecture Notes in Computer Science. DOI: 10.1007/11915355_15. ISBN 978-3-540-48218-5. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/11915355_15

 

Další materiály poskytnuty v rámci prostředí LMS Moodle.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (18.02.2021)

pro atest je nutné:

  • splnit úkoly představené v průběhu semestru v LMS Moodle
  • vypracovat a obhájit dva metodické materiály ve vybraném propedeutickém prostředí pro rozvoj algoritmického myšlení
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (01.02.2021)

ALGORITMICKÉ MYŠLENÍ, INFORMATICKÉ MYŠLENÍ

  • nové RVP ZV v oboru Informatika

ZPŮSOBY ZAČLEŇOVÁNÍ ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ DO VÝUKY, DO ŠVP; NOVÉ RVP A MOŽNOSTÍ IMPLEMENTACE ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ DO VÝUKY ŽÁKŮ NA ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLE

  • soutěže a další informační zdroje zabývající se algoritmickým myšlením

DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY PRO ROZVOJ ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ

  • online prostředí (např. CodeCodr, Code.org)
  • virtuální prostředí (např. Kodu, Minecraft)
  • propedeutické programovací jazyky (např. Scratch, Make Code)
  • robotické programovatelné hračky (např. ozobot, beebot, bluebot, inobot)

V případě online výuky bude potřeba instalace různých prostředí.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (18.02.2021)

Rozvoj informatického myšlení: http://imysleni.cz/

Příklady programovacích prostředí:

  • https://scratch.mit.edu/
  • https://ozoblockly.com/
  • https://makecode.microbit.org/
  • https://education.minecraft.net/
  • https://www.kodugamelab.com/

Příklady: teoretická východiska, popř. odborné publikace:

  • RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.
  • Aspinall, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.
  • FUTSCHEK, Gerald. Algorithmic Thinking: The Key for Understanding Computer Science. MITTERMEIR, Roland T., ed. Informatics Education – The Bridge between Using and Understanding Computers [online]. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2006, 2006, s. 159-168 [cit. 2018-09-03]. Lecture Notes in Computer Science. DOI: 10.1007/11915355_15. ISBN 978-3-540-48218-5. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/11915355_15

Další pubikace, informační zdroje a programovací prostředí dány v prostředí LMS Moodle. V případě online výuky bude potřeba instalace různých prostředí.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html