SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
The Literary Canon for Children with Special Educational Needs - OKNC3L032B
Title: Interpretace děl literárního kánonu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Eva Blinková Pelánová, Ph.D.
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)
Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: dr. Eva Blinková Pelánová, dr. Klára Špačková pokrývající oblast vývojově-psychologických aspektů žáků se SVP a žáků nadaných a dr. Marie Pokorná, jejíž oblastí odborné expertizy jsou žáci se SVP, zvláště neslyšící. Cílem semináře je prohloubit dovednosti studentů z hlediska literárněhistorického, kritického a teoretického. Obsahem kurzu je rozbor 6 kanonických děl. Každý seminář se skládá ze tří modelovaných částí, jejichž základem jsou zadané a připravené referáty, 3 dny před vystoupením zaslané vyučujícímu. Navzdory tomu je každý student povinen přečíst všech 6 knih. 1. Vstupní referát je zaměřen na osobnost autora a dobové kontexty díla. Jak údaje z autorova životopisu, tak informace kontextového rázu musí být vybrány tak, aby osvětlily dílo samo. Studenti tím osvědčí schopnost orientace v historickém a životopisném materiálu, i schopnost vyvozovat ze signálů, které dostávají prostřednictvím daného díla, příslušný a nenáhodný kontext. 2. Druhý referát se zaměří na problematiku ohlasu díla v různých jeho konkretizacích či aktualizacích. Součástí by mohly být i informace o vlivu díla na podobu a proměnu estetických norem. 3. Třetí příspěvek je vnímán jako hlavní. Jeho úkolem je interpretace díla z pohledu jeho významové výstavby, jeho funkční rozbor a kritika. Jsou zde akcentovány otázky spojené s žánrem, tématem, motivy, kompozicí, myšlenkovým vyzněním, popř. otázky týkající se autorského stylu, intertextuality atd. Jeho cílem je postihnout důvody, pro které je analyzovaný titul trvalou součástí kánonu české literatury i dílem čtenářsky živým. Je zde i místo pro vyjádření osobního postoje k danému dílu. Délka 1. a 2. referátu by neměla přesáhnout 10 minut; předpokládaná délka hlavního referátu je 30 minut. Studenti musí při přípravě referátů spolupracovat, aby referáty typu 1 a 3 byly v souladu s referátem druhým, hlavním. Na semináři jsou diskutovány otázky zpřístupnění kanonických děl pro žáky se speceiální vzdělávacími potřebami a žáky nadané (audioknihy a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; úprava textů pro žáky se SVP, specifika čtenářství u neslyšících žáků a problematika upravovaných textů). Splnění předmětu předpokládá studium doporučené odborné literatury v rozsahu, aby byl student schopen interpretovat, formulovat nosnou myšlenku literárního díla, jeho didaktický potenciál a diferenciaci úkolů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané, pracuje se s gradovanými úlohami, aby každý žák četl a pracoval na úrovni svého maxima.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)

Povinná literatura:

BÍLEK, Petr A., WIENDL, Jan, ed. Literatura a kánon. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a literární vědy, 2007.

FORST, Vladimír, Jiří OPELÍK a Luboš MERHAUT, ed. Lexikon české literatury: osobnosti, díla, instituce. Praha: Academia, 1985-^^^^.

Iinternetový slovník: Slovník české literatury po r. 1945. Dostupný na: http://www.slovnikceskeliteratury.cz/

JANOUŠEK, Pavel. Přehledné dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia, 2012.

NĚMEC, Zbyněk. Audioknihy a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. In: RUTOVÁ, Nina (Ed.) Soustředěni na poslech. Sborník zkušeností a inspirací k využití audioknih ve čtenářských klubech i ve vyučování. Praha: Nová škola o.p.s., 2019. ISBN 978-80-907624-0-4. Dostupné z: https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/projekt/Audio_Soustredeni_k_poslechu_FIN.pdf

 

Doporučená literatura:

BLOOM, Harold. Kánon západní literatury: knihy, které prošly zkouškou věků. Praha: Prostor, 2000. Obzor (Prostor).

MARKIEWICZ, Henryk. O literárních kánonech. In: Aluze, 2007, s. 63–73.

MULLER, Richard. Literární kánon: modely (dis)kontinuity. In: Česká literatura, 2007, roč. 55, č. 2, s. 167–178.

PAPOUŠEK, Vladimír. Spontánnost, manipulace, literární kánon a dobový horizont. Česká literatura, 2006, č. roč. 56, č. 2-3, s. 103–112.

PŘIBÁŇ, Michal, Eduard BURGET, Marta Edith HOLEČKOVÁ, et al. Český literární samizdat 1949-1989: edice, časopisy, sborníky. Praha: Academia, 2018. 

PŘIBÁŇ, Michal. Česká literární nakladatelství 1949-1989. Praha: Academia, 2014.

PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: PedF UK, 2013.

SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. Olomouc: PedF UP, 2002.

SOURALOVÁ, Eva. Úprava textů pro čtení s porozuměním, In: Čeština doma a ve světě. Č. 2 a 3, s. 190–193. 2002.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)

Vypracování zadaných referátů/prezentací a jejich předvedení a obhájení v seminární diskusi. Kromě smaotné četby kanonických testů se předpokládá samostudium doporučené odborné literatury v rozsahu, aby byl student schopen interpretovat vybrané ukázky dle zadaných okruhů otázek.

Ve vážných případech je možné odevzdat práci pouze v písemné podobě. Pokud její text nesplní požadavky uvedené v anotaci předmětu, vyučující bude požadovat jeho dopracování či doplnění, nejvýše však v dalších dvou písemných pokusech.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html