SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Language Didactics I - OKNC2C101A
Title: Didaktika českého jazyka I
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Interchangeability : OPNC2C101A
Is pre-requisite for: OKNC2C105A
Annotation -
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)
Introduction to problematics of Czech language didactics as a theoretical subject, history of the field, present state.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)

Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (29.09.2020)

 Distanční výuka bude probíhat hybridně:

a) v prostředí Moodle – je zde vytvořen kurz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4262 (důležité je to ID kurzu na konci odkazu, tedy 4262), neboť kurzů „Didaktika českého jazyka I“ je tam více. Do kurzu je třeba se zapsat.

Studenti budou plnit průběžně zadané úkoly a odevzdávat je. Nedílnou součástí je samostudium zadané literatury ke konkrétním tématům.

 

b) Výukové bloky budou probíhat online, a to v reálném čase (dle rozvrhu) ve virtuálním univerzitním prostředí MS Teams. Studující se do virtuální místnosti dostanou přes odkaz, který jim vždy bude předem zaslán prostřednictvím SIS. Doporučuji studentům, aby si danou platformu pro on-line výuku vyzkoušeli s dostatečným předstihem.

Studenti budou kromě aktivní účasti při online výuce plnit průběžně zadané úkoly a řešit výukové situace.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)

Ke studiu

povinná:

Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.

Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století I-IV.  Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012-.

Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993.

Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.

Šmejkalová, M., Slavík, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7/1. 2015, s. 111–120. 

Šmejkalová, M. Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40. 

Šmejkalová, M., Chvál, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154.   

Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012.

Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

Štěpáník, S. (2019). O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 13–25.

Štěpáník, S. (2018/2019). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 214–223.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.

www.rvp.cz

Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ

odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.

 

doporučená:

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997.

Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.

Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992.

Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009.

Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.

Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (29.09.2020)

Ústní zkouška prověří:

a) teoretickou znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky, domácí i zahraniční

b) praktické dovednosti - výukové situace pro SZK - dostupné na webu katedry (https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html).

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (29.09.2020)

Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky:

1. Aktivní účast na sminářích (povolena jedna absence). Vpřípadě více než jedné odůvodněné absence student vypracuje a předloží seminární práci (konkrétní zadání dle domluvy s vyučujícím). 

2. Průběžné plnění všech úkolů v rámci každého studijního úseku včetně studia odborné literatury. Studijní opora pro kombinovanou formu studia je realizována prostřednictvím kurzu LMS Moodle na adrese: http://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4262

3. Mikrovýstup v posledním prezenčním semináři - příprava jedné výukové situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ I (zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu, pravopis, tvarosloví a obecná poučení o jazyce)

 

Od studentů se očekává aktivní sledování odborných časopisů (především Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Kritické listy aj.) a rovněž znalost pojetí učiva v jednotlivých učebnicových řadách pro 2. stupeň ZŠ a pro SŠ.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html