SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Invasive biology - OKNB3B037B
Title: Invazní biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Annotation -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (23.09.2022)
The seminar is focused on a deeper understanding of invasive species, the principles of their behavior in new ecosystems, ways of spreading and the influence of invasive species on native species. Ecological demands or ethological manifestations advantageous during the process of acclimatization and naturalization may also be mentioned
Aim of the course - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2022)
Hlubší poznání charakteristiky a vlastností invazních organismů, průběhu invazí (introdukce, aklimatizace, naturalizace), příčin a následků invazí, invazibility společenstev, vlivu invazních druhů na druhy autochtonní, boje s invazními druhy, eradikace invazních druhů, vzniku ferálních populací, příkladů významných invazních druhů ve světě,  příkladů invazních druhů v ČR a EU, základní legislativa. 
Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (23.09.2022)

Prezenční výuka probíhá formou semináře.

Distanční výuka bude probíhat on-line. V Moodlu je k dispozici 12 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium.  Po prostudování všech lekcí studenti/studentky zašlou individuálně vyučujícímu na e-mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz  odpovědi na všechny kontrolní otázky, které jsou uvedeny vždy na konci každé lekce. Zkouška bude probíhat dodáním karty druhu - každý student/studentka si vybere jakýkoliv invazní druh a zpracuje podrobně o něm informace (s použitím literatury a internetu) o jeho původním výskytu, biologii a ekologii, způsobu a důvodech zavlečení, šíření, působení v novém ekosystému, způsobech boje s ním aj. Otázky a připomínky lze zasílat vyučujícímu na výše uvedený e-mail kdykoli. V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena. 

Odkaz na lekce distančního studia v Moodlu: 

ttps://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7830#section-0

Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni.

Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2022)

Hanel L., Andreska J. 2021: Základy invazní biologie pro pedagogy. Skriptum   Pedagogické fakulty UK Praha, KBES, 134 s.

Begon, M., Harper, J.L., Townsend, C.R. (1997): Ekologie: jedinci, populace a společenstva. 1. vyd. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc. 949 s.

Grapputo, A., Boman, S., Lindstrӧm, L., Lyytinen, A. , Mappes, J. (2005): The voyage of an invasive species across continents: genetic diversity of North American and European Colorado potato beetle populations. Molecular Ecology 14: 4207–4219

Matějček , T. (2005): Zavlečené druhy – metla ostrovních ekosystémů. Živa, 78, č. 3, s. 140–141.

Mlíkovský, J., Stýblo , P. (2006): Nepůvodní druhy fauny a flóry České republiky. ČSOP, Praha, 496 s.

Černá A. (2018): Jsou organismy invazní, nebo invazivní? Živa , 5, CXXV

Stodart, E. , Parer, I. (1988): Colonization of Australia by the rabbit, Oryctolagus cuniculus. Project Report no. 6, CSIRO Division of Wildlife and Ecology.

 

http://www.europe-aliens.org/speciesFactsheet.do?speciesId=51120#

http://www.eppo.org/QUARANTINE/insects/Leptinotarsa_decemlineata/LPTNDE_ds. pdf

http://invazky.krnap.cz/kestazeni.html

https://life-moravka.msk.cz/doc/kridlatka_nahled_CJ_FIN2.pdf

 

Metodika pro učitele: https://globe-czech.cz/_files/news-files/2183440_lekce-invazni-druhy.pdf

Teaching methods - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2022)

Bloková výuka se sestává ze dvou částí:

1. Úvodní blok: vysvětlení a diskuse k základním termínům, obecné principy průběhu invazí a jejich následky v nových ekosystémech, obecná charakteristika invazního druhu

2. Druhá část: příklady invazí organismů ze světa, invazní druhy rostlin a živočichů v ČR a EU (powerpointová prezentace, video, film) .

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (23.09.2022)

Vysvětlení základních termínů z invazní biologie a uvést konkrétní příklady taxonů 

Syllabus - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (23.09.2022)

1)    Specifika rostlinných invazí, základní terminologie, typy introdukcí, podstata invazního šíření rostlin a jeho následky, omezení rizik zavlékání a šíření nepůvodních druhů  rostlin,  příklady invazních druhů rostlin ve světě

2)    Příklady šíření invazních druhů rostlin v ČR, jejich aktuální rozšíření, možnosti jejich eradikace či dlouhodobé regulace

3)    Specifika šíření živočichů a jejich invazí, základní terminologie, introdukce, aklimatizace a naturalizace živočichů, obecný průběh invazí živočichů na ostrovech, ve vodním prostředí a na souši

4)    Příklady významných invazních druhů bezobratlých živočichů ve světě

5)    Příklady významných invazních druhů obratlovců ve světě

6)    Příklady invazních druhů živočichů v ČR I, současné rozšíření, monitoring a možnosti jejich eliminace

7)    Příklady invazních druhů živočichů v ČR II, současné rozšíření, monitoring a možnosti jejich eliminace   

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (23.09.2022)

Pro úspěšné splnění klasifikovaného zápočtu bude nutné zpracovat esej na zadané téma v rozsahu 4-6 stran textu nebo prezentaci v powerpointu (15-20 slidů). Témata sdělí vyučující na začátku semináře.

Learning resources - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2022)
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7830
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html