SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Paleoanthropology - OKNB3B034B
Title: Paleoanthropology
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Teacher(s): doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (27.08.2019)
The seminars are in the introductory parts focused on evolutionary and problems of recent paleoanthropology. This part provides theoretical information on primate phylogeny with a special regard to hominid evolution and fossil evidence on evolution of individual primate groups. In paleoanthropology part a special attention is paid to fossil evidence of origin and evolution of primates, hominoid origins and evolution, hominine phylogeny including basic fossil evidence of early homine evolution and origin and evolution of genus Homo and its species. Paleobiogeographical and paleoecological aspects of primate evolution will be explained for individual parts of primate phylogeny.A review of evidence of biological and cultural diversification of Homo sapiens from Paleolithic till Neolithic should give studens a powefull knowlege for undestanding of the origin of recent human populations. This part includes basic paleogenetic evidence for evolution middle and upper Pleistocene forms of Homo sapies. A special attention will be paied to explanation of hominid evolution events that are important for teaching paleoanthropology and human evolution in schools.
Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (21.02.2024)

Paleoanthropology bude v kombinovaném studie jeden blok. Všechny materiály budou v MsTeams –  Tým Paleoanthropology 

odkaz na tým PEDF-Paleoanthropology | Obecné | Microsoft Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Aw5sRaPkg41FcI0jOjI2uOYaW8lklu431EhtuNhIMb1M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9bc7a146-7330-4af6-bd0a-554da5ad61d8&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

základní informace přednášky a filmy- dále pak https://sites.google.com/view/paleoanthropology/home  literatura a také presentace.  Budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek plus analýza filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího odevzdávat  v MsTeams:

Vznik vyšších primátů - První práce by se měla zaměřit na evoluci primátů, zejména však na vznik a evoluci hominoidů s ohledem na vznik nejstarších příbuzných úzkonosých primátů jako celku, práce v rozsahu do 5 stran; Evoluce hominidů-lidoopi - Druhá práce by se měla zaměřit na evoluci hominoidů, zvláště na evoluci a vznik hominidů a archaických homininů, práce v rozsahu do 5 stran; Evoluce homininů Australopithecus Homo Třetí práce by se měla zaměřit na evoluci raných homininů, zejména však na evoluci pokročilých forem s ohledem na vznik a evoluci nejstarších forem rodu Homo, práce v rozsahu do 5 stran; Evoluce Homo sapiens - Čtvrtá práce by se měla zaměřit na evoluci Homo sapiens, s ohledem na jeho morfologickou, genetickou a ekologickou diversitu. Fáze archaického Homo sapiens, neandrtálci, denisované a další, které považujeme za formy Homo sapiens, jiné druhy jako Homo floresiensis, Homo naledi a další můžeme považovat za specifické druhy s neznámých genomem), práce v rozsahu 5 nebo i více stran.

Videa - Evoluce hominidů a jejich předků – práce v rozsahu 5 nebo i více stran; Videa - Evoluce homo sapiens - práce v rozsahu 5 nebo i více stran 

Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (26.01.2024)

Fleagle J. G., 2013: Primate Adaptation and Evolution (3rd edition). Academic Press, Inc., London

Henke, W., Tattersall I., Hardt T., (eds.), 2015. Handbook of Paleoanthropology I -III (2nd ed.), Springer‐Verlag Berlin Heidelberg New York

Trinkaus E., (2005). Early Modern Humans. Annual Revue of Antropology, 34: 207–30

Vančata,V., (2012): Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze.

Vančata,V., 2014. Změní nové metody datování náš názor na evoluci člověka ve svrchním paleolitu? Culturologie 3: 18 - 24.

Vančata V., (2018): Jak současná paleogenetika přispívá ke změně našeho chápání vzniku, vývoje a migrací moderních lidských skupin. Biologie, chemie a zeměpis 1/2018: 35-44 DOI: 10.14712/25337556.2018.1.4 (RIV)

Vančata,V., (2016): Nové nálezy homininů a jejich význam z hlediska současného chápání fylogeneze člověka a jeho předků (2). Biologie, chemie a zeměpis 1/2016: 13-20  (RIV)

Vančata V.(2015). Australopithecus deyiremeda – klíčový objev nebo jeden z mnoha? 20. srpna 2015 http://www.veda.muni.cz/vite/6486-australopithecus-deyiremeda-klicovy-objev-nebo-jeden-z-mnoha#.Voqs_1kXuDU

Vančata,V., (2015): Nové nálezy homininů a jejich význam z hlediska současného chápání fylogeneze člověka a jeho předků (1). Biologie, chemie a zeměpis 5/2015: 29-30  (RIV)

Vančata,V., (2014).. Změní nové metody datování náš názor na evoluci člověka ve svrchním paleolitu? Culturologie 3: 18 - 24. RIV

Vančata,V., (2014). Evoluční antropologie. In: M. Cichá a kol. Integrální antropologie. str. 90 – 96. Nakladatelstvi Triton. RIV

Vančata,V., (2013). Vznik a evoluce rodu Homo: Mýty a milníky. Vývoj lidského rodu s nastíněním vztahu neandrtálců a anatomicky moderního člověka. Culturologie 2(1): 18 – 35.RIV

Vančata,V., (2013): 7 milionů–50 000 př. Kr.: Od hominidů k modernímu člověku. In: Bárta Miroslav, Kovář Martin a kol. - Civilizace a dějiny. Praha: Academia str. 25 – 47. EAN: 9788020023018, ISBN: 978-80-200-2301-8 (RIV)

Vančata,V., (2013): Genetický původ neandrtálců (2). Jak se geneticky lišili neandrtálci a anatomicky moderní člověk? Biologie, chemie a zeměpis 5/2013: 219 – 225. (RIV)

Vančata,V., (2013): Neandrtálci a anatomicky moderní člověk – vznik a fylogeneze moderních lidských druhů. Biologie, chemie a zeměpis 4/2013: 171 – 178. (RIV)

Vančata,V., (2013): Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)

Vančata, V., (2012): Svrchně paleolitické venuše – gender nebo sex-idoly? Culturologia 1(2): 23 – 27.

Wolpoff M.H., 1999: Paleoantropology. Second edition. McGraw-Hill, Boston.

de Wahl F., (ed.) 2001: Tree of Origin. What Primate Behaviour Can Tell Us about Human social Evolution. Harvard University Press, Cambridge and London.

Kruk J. and Milisauskas S., 1999: The Rise and Fal of Neolithic Societies (Rozkwit i upadek spoleczenstw rolniczych neolitu). Istitut Archeologii i Etnografii PAN, Krakow.

Ravosa M. J., Dagosto M. 2007. Primate origins. Springer Science+Business Media,

LLCRichards M., 2003: The Neolithic Invasion of Europe. Annu. Rev. Anthropol. 2003, 32:135 ? 162.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (26.01.2024)

Splnění povinností, předložení 6 prací v MsTeams, které budou jednotlivě klasifikovány i s přihlédnutím k prostudované anglické literatuře.

Completion of the requirements, submission of 5 papers in MsTeams, which will be individually classified taking into account the English literature studied.

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (26.01.2024)
1) Paleoantropologie a evoluční antropologie, archeologie a paleoekologie, modely v evoluční antropologii, primátologie a evoluční antropologie, fosilní doklady o evoluci vyšších primátů, paleontologické a neontologické doklady, význam genetických studií pro evoluční antropologii.
2) Teoretické aspekty fylogeneze vyšších primátů a základní adaptivní mechanismy, adaptivní strategie vyšších primátů, životní formy a speciace, základní přehled fylogeneze primátů a otázka vzniku hominidů, paleoekologie a stratigrafie ve fylogenezi primátů, základní ekologické události a adaptivní a exaptivní radiace a kolonizace jednotlivých regionů ve fylogenezi vyšších primátů
3) Vznik primátů a teorie evoluce primátů, fylogeneze primátů v paleogénu, Archiprimates a raní primáti, vznik vyšších primátů - asijští eocéní Anthropoidea - nejstarší vyšší primáti, nejstarší formy hominoidů, význam naleziště Fayum, nové nálezy z arabského poloostrova a jihovýchodní Ázie, adaptivní radiace svrchně oligocéních primátů - Parapithecidae a Propliopithecidae, fylogeneze nejstarších antropoidních primátů, vznik lidoopů a opic, nejstarší hominoidi a jejich adaptivní radiace.
4) Evoluce hominoidů na přelomu oligocénu a miocénu, fylogenetická pozice rodu Aegyptopithecus, adaptivní radiace hominoidů ve spodním miocénu ? Procosulini a Afropithecini, Proconsulinae a Victoriapithecinae - diversita spodně miocéních primátů a vznik a vývoj středně miocénních hominoidů a jejich adaptivní radiace - velikostní a drhuhová diversita spodně miocénních hominoidů.
5) Evoluce primátů ve středním miocénu - Kenyapithecus, sivapitéci a ?ramapitéci?, Keanyapithecus jako předek pokročilých hominioidů, evoluce hominoidů v Africe, Asii a Evropě -adaptivní radiace primátů ve svrchním miocénu, pliopitéci a oreopithéci, základní rozdíly mezi spodně a středně miocéními a svrchně miocéními hominoidy, fylogenetická pozice sivapitéků, Dryopithecus nové názory na jeho rozšíření a význam ve fylogenezi primátů, Ouranopithecus jako předek hominidů
6) Vznik pokročilých hominoidů, vznik hominidů, jejich diverzita a nejstarší nálezy hominidů, lidoopi a nejstarší Homininae, základní znaky hominidů a mechanismy hominizačního procesu, biologické, biosociální a sociální faktory hominizace, bipední lokomoce, její adaptivní a ekologický význam, ekologické modely evoluce hominidů.
7) Nejstarší australopitéci a jejich první adaptivní radiace, ancestrální a pokročilé znaky nejstarších australopitéků, bipedie a encefalizace prvních australopitéků, systematika a rozšíření nejstarších hominidů, doklady pro bipedii a encefalizaci, Orrorin tugenensis a Australopithecus (Ardipithecus) ramidus a jejich fylogenetická pozice, evoluce hominidů ve mio-pliocénu a spodním pliocénu. Diversita a adaptace archaických australopitéků (A. anamensis, A. afarensic, Kenyanthropus)
8) Druhá adaptivní radiace hominidů - vznik ?robustních? australopitéků a rodu Homo ekologické a evoluční hypotézy, nejstarší robustní australopitéci - Australopithecus aethiopicus a jeho fylogenetická pozice, robustní a gracilní australopitéci - podobnosti rozdíly, vznik rodu Homo ve středním pliocénu, první kamené nástroje, australopitéci a rod Homo - základní charakteristiky a diferenciace, hlavní příčiny a faktory jejich diversity.
9) Fylogeneze rodu Homo - základní znaky rodu Homo a jejich vývoj, fylogenetický význam Australopithecus garhi, systematika raných forem rodu Homo, Homo habilis a Homo rudolfensis, Homo ergaster a Homo erectus, Homo erectus ve spodním paleolitu a jeho diferenciace, Homo heidelbergensis nebo archaický Homo sapiens, modely vývoje rodu Homo - multiregionální a ?Out of Africa? modely, evoluce velikosti těla, proporcí a encefalizace u rodu Homo.
10) Evoluce velikosti těla a základních proporcí raných hominidů, sexuální dimorfismus a základní ekologické parametry raných hominidů, encefalizace a potravní adaptace raných hominidů, ekologie lidoopů a opic jako model pro rekonstrukci ekologie raných hominidů, postavení hominidů v ekosystémech v jednotlivých fázích evoluce hominidů
11) Lidoopi a hominidé, nové poznatky o chování a sociální struktuře lidoopů, možnosti jejich využití při poznávání evoluce hominidů, analogie mezi lidoopy a člověkem biomechanika, morfologie, etologie, výzkum lidoopů v zajetí a ve volné přírodě, schopnosti lidoopů a jejich reálné možnosti, genetická příbuznost lidoopů a člověka - specifické rysy variability genomu lidoopů
12) Paleoantropologie a behaviorální ekologie, základní ekologické adaptace hominidů, ekologické aspekty fylogeneze hominidů, adaptivní radiace primátů v pliocénu a ve spodním pleistocénu, primatologické modely hominizačního procesu. Evoluce materiální kultury a její význam, kulturní adaptace hominidů, synergismus faktorů hominizačního procesu, evoluce sociálních vzorců chování
13) Paleogenetika – výzkum prehistorických populací, metody získávání DNA z kostry, genetika archaického Homo sapiens, moderní formy člověka a jejich příbuznost se současnými populacemi, význam starobylých genetických příměsi v genomu současného člověka,
Přehled teorií fylogeneze hominidů, evoluční versus fylogenetická systematika a teorie fylogeneze, nové názory na vznik a vývoj raných hominidů, teoretické názory na příčiny vzniku a vývoj rodu Homo, evoluční antropologie a molekulárně antropologické doklady o evoluci hominidů. Kolonizace světa hominidy - jednotlivé etapy kolonizačních vln, biogeografie kolonizace a diversita hominidů a paleontologické doklady, perspektivy evoluční antropologie a paleoantropologie.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (26.01.2024)

Příprava 6 prací v rozsahu cca 5 stran, vycházejících ze studijních opor a a prezentací na webových stránkách (celkem cca 40 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalosti evoluce člověka a jeho předků.

Preparation of 6 papers of approx. 5 pages, based on study guides and website presentations (approx. 40 hours in total), which should focus on understanding the importance of knowledge of hominoid and human evolution.

Learning resources - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (26.01.2024)

MsTeams - Tým Paleoanthropology případně https://sites.google.com/view/paleoanthropology/home

5 hodin přímé výuky, z toho 5 H cvičení, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura na webových stránkách https://sites.google.com/view/paleoanthropology/home ), dále pak příprava 6 prací z vybraných tématik evoluce homininů (např. Vznik nejstarších hominidů, evoluce hominidů a vznik rodu Homo, Vznik druhu Homo sapiens a jeho diversita, Kolonizace jednotlivých kontinentů známými lidskými formami, Genetická diversita a migrace - role paleogenetiky),  vycházejících ze studijních opor a a prezentací na webových stránkách (celkem cca 40 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalosti paleoantropologie a evoluční antropologie.  Dále pak analýza a kritická reflexe vybraného filmu s tématikou evoluce Homo sapiens včetně jeho archaických forem možného uplatnění možného uplatnění znalostí evoluce člověka ve výuce na základních i středních školách. 



 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html