SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Classroom Observation in Biology - OKNB3B013A
Title: Náslechová praxe v oboru biologie s reflexí
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
PhDr. Linda Brůnová, Ph.D.
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Mgr. Anna Vitásková
Is pre-requisite for: OKNB3B023A
Annotation -
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (09.09.2022)
The course is focused on developing students' ability to pay attention to learning authenticity and on mediating experience with the school environment. Students attend 8 hours of science / biology at low secondary or upper secondary schools and then 4 hours of reflection with the teacher at low/upper secondary school. They process thematically oriented reflections, in which emphasis is placed on monitoring didactic activities and its evaluation with regard to selected learning objectives, lesson schedule, including time devoted to self-evaluation and peer evaluation of students. Furthermore, students will focus on the way how to ask questions during teaching and observation techniques to determine the current state of understanding of students, as well as to provide feedback, its effectiveness and handle making mistakes. During the semester, students will also participate in 5 reflective seminars with a teacher at the faculty (including an introductory and concluding meeting).
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (09.09.2022)

Rozklad přímé a nepřímé zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu. Přímá výuka odpovídá 90 min./14 dní (5x90 minut) u cvičení, 8x45 minutám náslechů na praxi a 4x45 minutám reflektivních seminářů s fakultním učitelem. Nepřímá výuka je vázána na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 hodinu praxe, což odpovídá 30 minutám, práci se studijními materiály za semestr (10 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (40 hodin) a časem na přípravu na zápočet v rámci plnění předmětu (12 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Úvodní a závěrečné setkání proběhne prezencně na KBES, průběžná setkání budou probíhat on-line v MS Teams. 

Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na Google Meet. Odkaz na Google Meet bude sdělen na úvodním setkání. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (08.09.2022)

Santiago, P., Gilmore, A., Nusche, D., & Sammons, P. (2012). Zprávy OECD o hodnocení vzdělávání–Česká republika 2012. Dostupné z ČŠI–Česká školní inspekce: http://www. csicr. cz/getattachment/a6311b50-169c-4e5e-9d92-a6f70aafe0f1.

Wiggins, G. P., Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design. Ascd.

Starý, K., Laufková, V., & kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.

Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení – Praktické techniky pro základní a střední školy. Edulab.

Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Portál.

Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Paido.

Kolář, Z., & Šikulová, R. (2007). Vyučování jako dialog. Grada Publishing.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research77(1), 81-112.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (08.09.2022)

Odevzdání tematicky orientovaných reflexí, odevzdání potvrzení o absolvování tematicky orientovaných náslechů a následných reflexí s fakultním učitelem, odevzdané úkoly plněné na reflektivních seminářích s vyučujícím praxe na fakultě. Odevzdání certifikátu kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (08.09.2022)

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy),

2. přímé náslechy výuky přírodopisu/biologie na ZŠ nebo SŠ,

3. zpracování reflexí dle požadovaného zadání – každý student individuálně,

4. reflexe s fakultním učitelem,

5. průběžné reflektivní semináře na fakultě,

6. závěrečný reflektivní seminář.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (09.09.2022)

8 hodin náslechů, 4 hodiny reflexe s fakultním učitelem, 5 reflektivních seminářů s vyučujícím praxe na fakultě, vypracování zadaných úkolů a jejich odevzdání.

Před nástupem na praxi musí student povinně absolvovat kurz Proškolení před pedagogickými praxemi v MOOODLe. Po individuálním absolvování kurzu, včetně závěrečného testu, si vygeneruje osvědčení, které předloží garantovi.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (09.09.2022)

Studijní opory budou realizovány formou Google Classroom. Podrobnosti budou sděleny na úvodním setkání. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html