SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedobiology - OKNB2B134B
Title: Půdní biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Interchangeability : OKN1302030
Annotation -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (01.02.2019)
Pedobiology presents its participant soil as neglected, yet highy diversified and finely structured biotope, as well as "(proto) zoological garden". Basic methods for sampling edaphon (inhabitants of soil) will be introduced.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)

Cílem předmětu je představit svým účastníkům půdu coby složitý, komplexní fenomén, poskytující nečekané možnosti využití půdy i jejích obyvatel při výuce.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (20.07.2017)

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str.

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.

 

Veškeré výukové materiály, používané při přednáškách, jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4981).

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)

Kurz Půdní biologie je zakončen odevzdáním písemné eseje v rozsahu tři normostrany (bez přehledu použité literatury). Téma je voleno z nabídky poskytnuté při přednášce. Esej může být zaměřena na některou z probíraných skupin půdních bezobratlých (především z hlediska ekologických vztahů, nikoliv systematické biologie); rizikové faktory, ohrožující půdu a možnosti její ochrany; revitalizaci půdy kontaminované či jinak poškozené Po konzultaci s přednášejícími lze zvolit i další související bezobratlá témata.

 

Termíny odevzdání eseje určuje přednášející. Esej lze odevzdat v elektronické verzi (pouze formát PDF) či písemně po odpřednášení pilotní přednášky.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (20.07.2017)

Výuka probíhá blokově. V úvodu kurzu jsou posluchači seznámeni s fyzikálními a chemickými vlastnostmi půdy, půdní strukturou a texturou, půdním profilem a vznikem půdy. Další část je zaměřena na živěnu půdní (tzv. edafon) z pohledu systematického i ekologického. U představení každé skupiny půdních organismů jsou zmíněny metody, eklektory a extraktory, využitelné k jejich získání. V závěru přednášky jsou uvedeny rizikové faktory ohrožující půdu a způsoby, jak poškození předcházet či jej restaurovat.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (20.07.2017)

Kurz Půdní biologie je zakončen odevzdáním písemné eseje v rozsahu tři normostrany (bez přehledu použité literatury). Téma je voleno z nabídky poskytnuté při přednášce. Esej může být zaměřena na některou z probíraných skupin půdních bezobratlých (především z hlediska ekologických vztahů, nikoliv systematické biologie); rizikové faktory, ohrožující půdu a možnosti její ochrany; revitalizaci půdy kontaminované či jinak poškozené Po konzultaci s přednášejícími lze zvolit i další související bezobratlá témata.

 

Termíny odevzdání eseje určuje přednášející. Esej lze odevzdat v elektronické verzi (pouze formát PDF) či písemně po odpřednášení pilotní přednášky.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str.

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.

 

Veškeré výukové materiály, používané při přednáškách, jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4981).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html