SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 3) - OKNB2B110A
Title: Souvislá praxe z biologie na SŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNB2B107A
Interchangeability : OKN1302014
Annotation -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)
This practical course runs during four weeks of winter semester which are given by faculty. During that time, the students attend continuously selected upper secondary school where they have to observe 8 lessons of biology. Subsequently the students carry out their own 12 lessons of biology. All lessons are recorded by the students in a “Diary of Practice”. Each student has to inform the guarantor of the practice about his activities at school by sending a valid daily schedule. One lesson taught by the student will be observed and reflected by one of the teachers from Department of Biology and Environmental Studies. The credit is given for handing the Diary of Practice (records of observations, preparation for own lessons), positive evaluation of faculty teacher, positive evaluation of an observed lesson and active part in the final colloquium. Before the beginning of the semester the students are always informed via e-mail about the practical course and they are given a schedule of the practice for the current semester – all given terms are binding.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)

Cílem předmětu je praktické ověření získaných teoretických znalostí v reálné výuce včetně účasti na nejrůznějších aktivitách školy a samostatného vedení záznamů o výuce.

Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.06.2017)

Dytrtová, R., Krhutová, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.

HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.

Jak být dobrý učitel?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-39-8.

Problémy se třídou?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-40-4.

Řezníček, J., Rusek, M. DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha, UK, PedF, 2014. ISBN 978-80-7290-794-6.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2.

Vinter, V. Příručka pro začínající učitele biologie. Šumperk: Trifox, 2009.

Učebnice pro výuku biologie a geologie na SŠ

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)

8 hodin náslechů, 12 hodin přímé výuky, odevzdání deníku z praxe obsahujícího rozbory hodin z náslechů a přípravy na hodinu vlastních odučených hodin, reflexe s hospitujícím, závěrečná reflexe s katedrovým garantem praxe.

Před nástupem na souvislou oborovou praxi musí student povinně absolvovat kurz Proškolení před pedagogickými praxemi v MOOODLe. Po individuálním absolvování kurzu, včetně závěrečného testu, si vygeneruje osvědčení, které předloží garantovi.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)

ouvislá pedagogická praxe II se koná na středních školách nebo v odpovídajících vyšších ročnících osmi- a šestiletých gymnázií vždy v průběhu čtyř fakultou stanovených týdnů. Mimo tuto dobu nebudou studentovi omlouvány absence na cvičeních a jiných povinných výukových aktivitách. Před začátkem semestru jsou studenti e-mailem seznámeni s podrobným harmonogramem praxe závazným pro aktuální semestr.

 

Plánování:

- souvislou pedagogickou praxi si na SŠ zařizuje student sám – výběr školy by měl proběhnout primárně ze seznamu fakultních škol (http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html), po domluvě s garantem praxe lze praxi vykonávat i na jiné škole nebo mimo Prahu

- student předá fakultnímu učiteli z vybrané školy k vyplnění dva stejnopisy Dohody o provedení práce a odevzdá je před započetím praxe garantovi praxe na KBES – dohoda je podkladem pro finanční ohodnocení fakultního učitele a student obdrží formulář od garanta praxe

- je nutné splnit veškeré podmínky k zápočtu (bližší specifikace uvedeny dále, viz Podmínky k zakončení předmětu)

 

Realizace:

- během stanovených čtyř týdnů by mělo proběhnout deset náslechů ve výuce přírodopisu/biologie u vybraného fakultního učitele (příp. po dohodě i u jeho kolegů), deset samostatných vyučovacích výstupů i předem domluvená hospitace přiděleného vyučujícího z KBES

- student si po celou dobu praxe vedet tzv. Deník z praxe, který student odevzdá v elektronické podobě svému garantovi praxe (např. PDF soubor)

- Deník z praxe se skládá ze dvou částí: náslechy (vlastní strukturované poznámky z náslechových hodin podle doporučené struktury); vlastní vyučovací výstupy (vlastní přípravy na hodinu podle doporučené struktury, tj. rozbor hodiny, nikoliv příprava na hodinu ve smyslu výukový materiál – prezentace, výukové texty aj.)

 

Hodnocení studentů:

- fakultní učitel písemně hodnotí celkový přístup studenta k učitelství a vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti, řídící schopnosti, diagnostické dovednosti a studentovu přípravu na vyučování (formulář studentům poskytne garant praxe)

- praxe se uzavírá zápočtem, který je podmíněn níže uvedenými povinnostmi (viz sekce Podmínky k zakončení předmětu)

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (19.10.2018)

8 hodin náslechů, 12 hodin přímé výuky, odevzdání deníku z praxe obsahujícího rozbory hodin z náslechů a přípravy na hodinu vlastních odučených hodin, reflexe s hospitujícím, závěrečná reflexe s katedrovým garantem praxe

 

Před nástupem na souvislou oborovou praxi musí student povinně absolvovat kurz Proškolení před pedagogickými praxemi v MOOODLe. Po individuálním absolvování kurzu, včetně závěrečného testu, si vygeneruje osvědčení, které předloží garantovi.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)

Dytrtová, R., Krhutová, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.

HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.

Jak být dobrý učitel?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-39-8.

Problémy se třídou?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-40-4.

Řezníček, J., Rusek, M. DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha, UK, PedF, 2014. ISBN 978-80-7290-794-6.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2.

Vinter, V. Příručka pro začínající učitele biologie. Šumperk: Trifox, 2009.

 

Učebnice pro výuku biologie a geologie na SŠ

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html