SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
ICT competence of teachers - OKN2319916
Title: ICT kompetence učitele
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKNI1I121B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
Pre-requisite : OKN2319813
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Battistová (29.10.2019)
The aim is to introduce students with the current requirements for the knowledge and skills of a teacher in the field of digital technologies. In relation to the definition of digital standards of teachers competence, it deals with the theoretical models of introducing technologies into teaching at the level of teachers, educational programs and entire schools and their application in CPD. The main topics of the course include the relationship between the development of didactic theories and the use of educational technologies, the development of digital competence frameworks for teachers and citizens/pupils. In particular, they are ISTE, DigComp, DigComEdu, Unesco, MENTEP and Czech tools Profile School21, Profile Teacher21.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2012)

&  BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/.

&  Cisco Systems Inc.The Learning Society. 2010. Dostupné z WWW: http://www.cisco.com/web/about/citizenship/socio-economic/docs/LearningSociety_WhitePaper.pdf , resp. http://www.scio.cz/media/CISCO_Ucici_se_spolecnost.asp

&  FRÝZKOVÁ, M. Využití ICT ve výuce chemie v základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. Metodický portál: 18. 12. 2008. Dostupné z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/2836/VYUZITI-ICT-VE-VYUCE-CHEMIE-V-ZAKLADNICH-SKOLACH-A-NIZSICH-STUPNICH-VICELETYCH-GYMNAZII.html>

&  Key Data on Education in Europe 2012. EURYDICE. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. 2012.

&  Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe 2011. EURYDICE. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. 2011.

&  Klíčové kompetence ve výuce na základní škole a na gymnáziu. 1. vydání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, divize VÚP, 2011. 28 s. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/Klicove_kompetence.pdf>.

&  Klíčové kompetence v základním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 75 s. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/kkzv.pdf>.

&  Klíčové kompetence na gymnáziu. 1. vydání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2008. 129 s. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/KK_gy.pdf>.

&  NEUMAJER, O. ICT kompetence učitelů. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2007. 167 stran. Dostupné z WWW: <http://ondrej.neumajer.cz/?item=ict-kompetence-ucitelu>

&  NEUMAJER, O. Standardy technologických dovedností pro žáky od ISTE. Metodický portál: Články. 10. 05. 2010]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10673/STANDARDY-TECHNOLOGICKYCH-DOVEDNOSTI-PRO-ZAKY-OD-ISTE.html>

&  Pojetí klíčových kompetencí v kurikulech vybraných zemí. Srovnávací analýza. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2011. 95 s. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/03/Pojeti_klicovych_kompetenci_v_kurikulech_vybranych_zemi__web.pdf>

&  PŘICHYSTALOVÁ, I. Zamyšlení nad kompetencemi v oblasti ICT. Metodický portál: Články. 22. 01. 2009. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/GO/2932/ZAMYSLENI-NAD-KOMPETENCEMI-V-OBLASTI-ICT.html>

&  RAMBOUSEK, V., HUSTOPECKÝ J., NEUMAJER, O., MUDRÁK, D. PROCHÁZKA, J.,  ŠTÍPEK, J. Výzkum informační výchovy na základních školách. Praha : Koniáš, 2007. 360 stran. ISBN 80-86948-10-2.

&  Metodický portál RVP.CZ http://www.rvp.cz/

&  Česká škola http://www.ceskaskola.cz/

&  Textové materiály a soubory předávané v průběhu semestru

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2012)

Učící se společnost

·        Informační společnost, učící se společnost a důraz na celoživotní učení.

·        Vzdělávání v informační společnosti.

·        Role digitálních technologií ve vzdělávání.

·        Klíčové kompetence jako cílová kategorie vzdělávání.

Gramotnosti a ICT kompetence

·        Aktuální tendence v oblasti ICT kompetencí.

·        Problematika hodnocení ICT kompetencí.

·        Různorodost postavení ICT kompetencí v kurikulu.

·        Gramotnosti zaměřené na informační výchovu (informační gramotnost, počítačová gramotnost, internetová gramotnost, ICT gramotnost, digitální gramotnost).

ICT kompetence UČITELE

·        Modely rozvoje ICT kompetencí učitelů.

·        Trendy v oblasti modelů rozvoje ICT kompetencí v zahraničí.

·        Národní koncepce rozvoje (Státní informační politika ve vzdělávání, Koncepce rozvoje ICT ve vzdělávání v období 2009-13).

·        Šetření a zpětná vazba v oblasti využívání ICT učiteli a žáky (zejm. ČŠI).

·        Význam a role ICT koordinátora, studium k výkonu specializované činnosti ICT koordinátora na škole.

·        Další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (29.10.2019)

Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.
Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné dovednosti při řešení praktických problémů a ve svém dalším profesním rozvoji.
Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu.
Součástí zkoušky bude rozbor průběhu a naplnění zadání seminární práce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html