SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
E-learning in education - OKN2319915
Title: E-learning ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Pre-requisite : OKN2319811
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
The course focuses on fundamental concepts (e-learning, OER, LO, LOR, MOOC, open education etc.) and on didactic (pedagogical) aspects and questions of ICT applications for educational environment arrangement, for key process support running in school education and for optimal conditions arrangement for collaboration and communication in comupter networks among all actors participated in education. The Student teachers familiarise with main methods and procedures, how teachers or learners can arrange and develop his/her own working space using computers and computer networks whereof learners can learn, organise activities, save and archive outcomes of his/her works, share tools and knowledge or whereof teachers can develop his/her teaching plans, use available instructional tools, aids for assessments and control methods. The course is dedicated to virtual educational collaborative environments, technology support for learning content distribution, pedagogical communication, collaboration among all actors of education, sharing of tools and feedback, learner/teacher working space, for monitoring and archiving learning and instructional processes, etc.
Literature -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: http://dougiamas.com/writing/constructivism.html

ČERNOCHOVÁ, M., JEŘÁBEK, J. Moodle a jeho využití ve školním prostředí. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.

ČERNOCHOVÁ, M., VAŇKOVÁ, P. KD8 E-learning ve školní praxi. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.

From Books to MOOCs? Emerging Models of Learning and Teaching in Higher Education. (Eds.) E. De Corte, L. Engwall, U. Teichler. Wenner-Gren International Series. Vol. 88. Stockholm, 2015.

VÁŇOVÁ,T., VÁŇOVÁ,A. Moodle v síti. PragoData Consulting : Brno, 2009.

SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007.

Open Educational Practices and Resources. Eds. Guntram Geser. OLCOS Roadmap, 2012. ISBN 3-902448-08-3.

moodle.org

Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

In accordance with textbooks, materials on moodle.org and themas discussed on seminars:

1. Explanation of basic concepts (e-learning, OER, VLE, LMS, etc.).

2. Examples of OER digital educational materials and learning/teaching objects. Criterias for evaluation of digital resources applied in e-learning in everyday school practice.

3. MOODLE: tools and features for teachers/tutors/course designers

4. MOODLE: some models how Moodle is applied in everyday school practice. Advantages and disadvantages of its use in terms of teacher / pupil.

Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

1. POJMY E-LEARNING, E+LEARNING, VIRTUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROSTŘEDÍ, DIGITÁLNÍ PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ UČITELE A ŽÁKA

2. PROCESY, které mohou být zajištěny při elearningu pomocí ICT

3. PROCESY: Distribuce vzdělávacího obsahu

4. PROCESY: Komunikace

5. PROCESY: Interakce A ZPĚTNÁ VAZBA

6. VÝUKOVÉ OBJEKTY (LEARNING OBJECTS), JEJICH EVALUACE A ÚLOŽIŠTĚ

7. NĚKTERÉ PŘÍKLADY ELEARNINGOVÝCH PLATFOREM A SYSTÉMŮ

8. NĚKTERÉ PŘÍKLADY VYUŽITÍ A NABÍDEK ELEARNINGU PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA ZŠ a SŠ v ČR

9. AUTORSKÁ PRÁVA, LICENCE PRO TVORBU A POUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ A ZDROJŮ

10. DESIGN E-LEARNINGOVÝCH KURZŮ

11. NÁVRH VLASTNÍHO KURZU

Course completion requirements -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

Requirements for credits:

  • active participation and work in seminars
  • accomplishment required tasks in on-line system (vocabulary development, project based on database, scenario for videoconferencing)
  • splnění úkolů zadaných na seminářích (tvorba slovníku, projekt, videokonference)
  • Moodle course design
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html