SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mathematics education III - OKN2310N09
Title: Didaktika matematiky III
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:oral
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKMM2M110A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Pre-requisite : OKN2310005
Interchangeability : OKN2310009
Annotation -
Last update: STEHLIKO (29.07.2018)
The goal of the course is to connect didactic theory (both general and subject specific) with students' individual conceptions and their expectations, including the use of practical situations (simulated exercises, analysis of videos of lessons, etc. ). It is a continuation of the courses of Mathematics Education I and II.
Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (30.09.2020)

Online výuka bude probíhat v době rozvrhu na adrese: https://el.lf1.cuni.cz/dm2

Úkoly budou zadávány prostřednictvím Moodle.

Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (26.10.2020)

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. (http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf)

VONDROVÁ, Naďa. Didaktika matematiky pro učitele jako nástroj zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019.

Článek: Propedeutika analytické geometrie v rovině (Moravcová, Kaňková) - online http://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/01/Propedeutika-analytick%C3%A9-geometrie-v-rovin%C4%9B.pdf

Práce s kartézskou soustavou (Moravcová, Robová, Kaňková) - metodický námět jako součást publikace Náměty na aktivity rozvíjející matematickou gramotnost (PedF UK, 2019) - online: http://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/N%C3%A1m%C4%9Bty-na-aktivity-rozv%C3%ADjej%C3%ADc%C3%AD-matematickou-gramotnost.pdf

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31 (online https://www.suma.jcmf.cz/news/texty-z-projektu-esf-podil-ucitele-matematiky-zs-na-tvorbe-svp/).

Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar) (online https://www.suma.jcmf.cz/materialy-pro-ucitele/).

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (06.09.2020)

Docházka (neúčast bude nahrazována náhradní prací).

Průběžné plnění úkolů v Moodle.

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

Zkouška má dvě části:

a) Písemná část se bude týkat pojmů, probíraných ve všech třech kurzech didaktiky matematiky.

b) Ústní část z látky probírané v DM3.

Syllabus -
Last update: STEHLIKO (29.07.2018)

1.       Statistics and data handling – didactic approaches, pupils' problems, diagnosis of knowledge.

2.       Goniometry and trigonometry – didactic approaches, pupils' problems, diagnosis of knowledge.

3.       Analytic geometry – didactic approaches, pupils' problems, diagnosis of knowledge.

4.       Limits, derivatives, integrals  – didactic approaches, pupils' problems, diagnosis of knowledge.

5.       Miscelaneous.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html