This course aims to give students the opportunity to solve, analyze and discuss the solving process of a series of chosen problems within the scope of high school mathematics curriculum. Students will solve, analyze, and optionally create problems that involve multiple concepts, ideas, and solving strategies. Graphical, algebraic and experimental (empirical) solutions are discussed. Students will also be introduced to problems and tests which are part of the national leaving exams.
Last update: ZALSKAJ (16.11.2012)
V rámci tohoto kurzu studenti řeší, analyzují a diskutují řešení úloh zahrnujících témata SŠ matematiky. Tyto úlohy jsou zvláště vybrány tak, aby zahrovaly několik matematických konceptů a/nebo poskytovaly několik možných strategií k řešení. Grafické, algebraické a empirické strategie jsou diskutovány z hlediska efektivity a diferenciace studentů (žáků). Studenti se také seznamují s obsahem a řešeními úloh státních standardních testů (např. maturity).
Aim of the course -
Last update: ZALSKAJ (16.11.2012)
The course is a practical introductory course to problem solving, within the scope of Czech high-school mathematics curriculum.
The focus is on mathematically rich problems and/or problems with multiple problem-solving strategies.
Last update: ZALSKAJ (16.11.2012)
Cílem předmětu je prakticky seznámit studenty s problematikou řešení úloh zaměřených na témata SŠ matematiky.
Kurz je zaměřen zvláště na úlohy s matematicky bohatým obsahem a/nebo s možností několika řešitelských strategií.
Teaching methods - Czech
Last update: ZALSKAJ (16.11.2012)
Práce na semináři, samostatná příprava na seminář (dle pokynů vyučujících).
Course completion requirements - Czech
Last update: ZALSKAJ (16.11.2012)
Prezentace dvou "bohatých" úloh na úrovni středoškolské M, které nabízejí možnost řešení více strategiemi (metodami) nebo za pomocí více matematických konceptů (třeba podobnosti trojúhelníků a grafu funkce).
Identifikace těchto strategií a konceptů a analýza z hlediska jak matematických znalosti, tak řešitelských dovedností.