|
|
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
|
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
Cílem předmětu je seznámit frekventanty s "nehmyzími" skupinami bezobratlých (měkkýši, pavoukovci, kroužkovci), které se vyskytují na území ČR, a s jejich praktickým využitím při výuce. |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
Základní:
Brusca a Brusca (2003): Invertebrates, Sinauer Press Buchar, Ducháč, Hůrka a Lellák (1995): Klíč k určování bezobratlých, Scientia Praha Frankenberger (1959): FAUNA ČSR - Stejnonožci suchozemští. ČSAV, Praha Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin šestinožců (Hexapoda). Skriptum Ped.fakulty UK Praha Hrabě a kolektiv (1954): Klíč k určování zvířeny ČSR I. ČSAV Praha Ložek V. (1956): Klíč československých měkkýšů. Bratislava: Vydavatelstvo SAV Pižl (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum číslo 9/2002 Ruppert, Fox a Barnes (2004): Invertebrate Zoology, Brooks/Cole Štambergová et al. (2009): Raci v České republice. Metodika AOPK ČR. AOPK Praha Zrzavý (2006): Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
Kurz Speciální zoologie bezobratlých je zakončen napsáním eseje nebo vytvořením výukové prezentace pro určitou skupinu probíraných organismů. Esej je zde míněn spíše jako odborné pojednání o určité skupině organismů. Měl by obsahovat popis dané skupiny, znaky anatomické a morfologické, ale také zmínky o bionomii, ekologii, etologii, potravní ekologii, rozmnožování i fylogenezi a systematice dané skupiny. Celý útvar musí být delší než tři normostrany (tj. 5 400 znaků), s řádně citovanými použitými zdroji. Není nutno dodržovat českou citační normu ČSN ISO 690:2011; citujte ve Vám vyhovujícím formátu. Esej by měl být souvislým textem, nikoliv souborem stručných bodů. Může být doplněn vhodně zvolenými ilustračními obrázky. Doporučujeme, aby alespoň část použitých zdrojů byla cizojazyčná (slovenské publikace tomuto doporučení nevyhovují :-). Výuková prezentace zábavnou formou představuje vybranou skupinu živočichů. Stejně jako esej, i ona obsahuje základní popis a vlastnosti probírané skupiny, doprovozené navíc názornými obrázky. Prezentaci vytvářejte tak, abyste podle ní danou skupinu mohli rovnou vyučovat (imaginární nebo i vlastní studenty :-)). Nezapomeňte, že pokud nepoužíváte vlastní, je do prezentace i eseje vhodné doplnit zdroje obrázků!
Témata esejů a výukových prezentací můžete vybírat z následujících okruhů: - co bylo probíráno na přednášce: plži, mlži (měkkýši obecně); některý z probraných hmyzích řádů či některý z uvedených řádů pavoukovců (pavouci, štírci, sekáči a roztoči). - skupiny měkkýšů a pavoukovců, které na přednášce byly zmíněny okrajově nebo vůbec: hlavonožci, kelnatky, chroustnatky, skupina Aplacophora; cizokrajné skupiny klepítkatců (bičovci a krabovci; štírenky a solifugy). - bezobratlé skupiny, které na přednášce zmíněny vůbec nebyly: ostnokožci, polostrunatci, vrtejši, vířníci a korýši. |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
- Opakování základních charakteristik kmenů bezobratlých živočichů, důraz na vzájemné fylogenetické vztahy.
|
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
Kurz Speciální zoologie bezobratlých je zakončen napsáním eseje nebo vytvořením výukové prezentace pro určitou skupinu probíraných organismů. Esej je zde míněn spíše jako odborné pojednání o určité skupině organismů. Měl by obsahovat popis dané skupiny, znaky anatomické a morfologické, ale také zmínky o bionomii, ekologii, etologii, potravní ekologii, rozmnožování i fylogenezi a systematice dané skupiny. Celý útvar musí být delší než tři normostrany (tj. 5 400 znaků), s řádně citovanými použitými zdroji. Není nutno dodržovat českou citační normu ČSN ISO 690:2011; citujte ve Vám vyhovujícím formátu. Esej by měl být souvislým textem, nikoliv souborem stručných bodů. Může být doplněn vhodně zvolenými ilustračními obrázky. Doporučujeme, aby alespoň část použitých zdrojů byla cizojazyčná (slovenské publikace tomuto doporučení nevyhovují :-). Výuková prezentace zábavnou formou představuje vybranou skupinu živočichů. Stejně jako esej, i ona obsahuje základní popis a vlastnosti probírané skupiny, doprovozené navíc názornými obrázky. Prezentaci vytvářejte tak, abyste podle ní danou skupinu mohli rovnou vyučovat (imaginární nebo i vlastní studenty :-)). Nezapomeňte, že pokud nepoužíváte vlastní, je do prezentace i eseje vhodné doplnit zdroje obrázků!
Témata esejů a výukových prezentací můžete vybírat z následujících okruhů: - co bylo probíráno na přednášce: plži, mlži (měkkýši obecně); některý z probraných hmyzích řádů či některý z uvedených řádů pavoukovců (pavouci, štírci, sekáči a roztoči). - skupiny měkkýšů a pavoukovců, které na přednášce byly zmíněny okrajově nebo vůbec: hlavonožci, kelnatky, chroustnatky, skupina Aplacophora; cizokrajné skupiny klepítkatců (bičovci a krabovci; štírenky a solifugy). - bezobratlé skupiny, které na přednášce zmíněny vůbec nebyly: ostnokožci, polostrunatci, vrtejši, vířníci a korýši. |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
Základní:
Brusca a Brusca (2003): Invertebrates, Sinauer Press Buchar, Ducháč, Hůrka a Lellák (1995): Klíč k určování bezobratlých, Scientia Praha Frankenberger (1959): FAUNA ČSR - Stejnonožci suchozemští. ČSAV, Praha Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin šestinožců (Hexapoda). Skriptum Ped.fakulty UK Praha Hrabě a kolektiv (1954): Klíč k určování zvířeny ČSR I. ČSAV Praha Ložek V. (1956): Klíč československých měkkýšů. Bratislava: Vydavatelstvo SAV Pižl (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum číslo 9/2002 Ruppert, Fox a Barnes (2004): Invertebrate Zoology, Brooks/Cole Štambergová et al. (2009): Raci v České republice. Metodika AOPK ČR. AOPK Praha Zrzavý (2006): Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha |