SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics application of physical education in preschool education - OKN03T305A
Title: Didaktické aplikace TV v předškol.vzdělávání
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 9 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (07.09.2023)
The subject is focused on current findings from the point of view of the benefits of movement in relation to children's development and health, on the understanding of basic terms from the 1st area of RVP PV and on their practical application in movement activities of specific kindergartens and on innovations in the support and management of movement activities of preschool children.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (07.09.2023)

The aim of the course is to expand and consolidate knowledge for the management and support of movement activities in preschool age in kindergarten, and to be able to evaluate them.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (06.09.2023)

Předmět je hodnocen 3 kredity

Časová zátež na studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka : 9 hodin

Příprava na klasifikovaný zápočet 41 hodin

Samostudium 40 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)

Dvořáková, H. K pohybové gramotnosti vlastní akivitou dítěte. Speciál pro mateřské školy 5/2019, s. 4 - 7.

DVOŘÁKOVÁ Hana a STRAKOVÁ Marie 2018 Jak učit pohybové dovednosti  - vyučovací styly v mateřské škole. In: Prostor pro primární a preprimární pedagogy. Sborník příspěvků z konference konané v Liberci 18. a 19. 10. 2018, Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Katedra primárního vzdělávání  ISBN 978-80-7494-463-5. https://kpv.fp.tul.cz/konference-2018/ppppp

DVOŘÁKOVÁ, Hana, 2011. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN ISBN 978-80-86307-88-6.

DVOŘÁKOVÁ, Hana, 2011. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-819-7.

Dvořáková, H., Baboučková, V. Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Praha: PedF UK, 2014.

CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V., PANSKÁ, Š., ČERNÁ, J.   Gymnastická terminologie. Praha. UK FTVS. 2013. Multimediální učební text. CD- ROM. ISBN 978-80-87647-00-4. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html

ChHRUDIMSKÝ, Jan, KRIŠTOFIČ, Jaroslav, MAREK, Jaroslav, VORÁLKOVÁ, Jitka, Gymnastika v obrazech - multimediální učebnice. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. Praha: ISV. Tělovýchova, 2000. ISBN 80-858-6654-4.

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.

NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha. UK FTVS. 2011 DVD. ISBN-978-80-86317-83-0. grant FRVŠ 1003, https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf

SKOPOVÁ, Marie, ZÍTKO. Miroslav. Základní gymnastika. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1323-version1-zakladni_gymnastika.pdf

Syllabus -
Last update: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)

1. Benefits of physical activity - current knowledge.

2. Basic terms from the field of physical education, which are listed in the RVP PV. Possibilities of development and support of RVP PV requirements in kindergarten - evaluation of conditions and activities.

3. Current trends in managing and supporting the child's individuality in physical activities.

4. Support of the child's own activity, mental activity, creativity, decision-making, etc. in the process of movement activities.

5. Use of didactic styles and other innovative methods..

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (07.09.2023)

Příprava 1 vyučovací jednotky tématicky zaměřené (losované téma) s rozpracováním jednotlivých částí (motivace, říkanky, písničky zapracované do pohybové realizace):

- vypracovat

- realizovat (i v jednotlivých částech)

- popsat sebereflexi všech částí

- připravit video z jedné vybrané pohybové realizace

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html