Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.01.2023)
Předmět má za cíl uvést studentky a studenty do pedagogické psychologie jako jedné z věd o výchově. Pozornost bude zaměřena na klíčové koncepty spojené s učením a učitelstvím, a to zejména s důrazem na specifika předškolního období a na přípravu na školní věk. Seznam témat je uveden v sylabu. Předmět je realizován jednak přednáškami, ale předpokládá se také samostatná četba doporučené literatury a individuální či skupinové plnění průběžných úkolů, které směřují k aplikaci vykládaných témat.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.01.2023)
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN:978-80-262-0174-8 ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-463-X FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026207412 BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN:ISBN 80-7178-216-5 PAVELKOVÁ, I.; HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-755-8 ŠTECH, S. Profesionalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 2007, 57.4: 326-337. ISNN 2336-2189
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (15.01.2024)
Zkouška se koná testem, který je skládán online v Moodlu a pokrývá témata předmětu.
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15385
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.01.2023)
Témata: 1. Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově 2. Vymezení pedagogické psychologie jako disciplíny (zejména ve vztahu k sociální, vývojové a kulturní psychologii) 3. Socializace rodinná a/vs. školní 4. Osobnost dítěte – principy rozvoje a předpoklady školní úspěšnosti 5. Učení, typy učení, teorie učení 6. Vztah žáků k poznání a motivace k učení 7. Individuální versus skupinový kontext učení 8. Pedagogická komunikace 9. Vztah rodiny a školy 10. Učitelství – charakteristiky profese, stres, coping 11. Autodiagnostika v učitelství a profesní rozvoj 12. Předškolní a školní instituce v současném diskursu