SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic applications of music education in preprimary education. - OKN03H202A
Title: Didaktické aplikace HV v předškol.vzdělávání
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 9 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Annotation -
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2022)
The course theoretically and practically follows the didactic content in the study of UMŠ and expands it in the musical psychological, sociological and pedagogical context. He also deals with current issues of music education in the Czech and international context.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2022)

Studijní opory i prostředí pro odevzdávání a kontrolu úkolů v kurzu Moodle:

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8847

Samostudium literatury, příprava výstupů v oblasti jednotlivých hudebních činností, příprava hudební pohádky a její prezentace, nácvik instrumenálních doprovodů (klavír, flétna), písemná reflexe shlédnutých videodokumentů. Příprava vlastního videozáznamu z aplikace HV v MŠ.

Celková časová zátěž studenta 90,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 3 až 4
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 12
Cvičení: 12
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 100 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 180 minut
Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu: 9
Literature - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (29.12.2021)

EBEN, Petr, Ilja HURNÍK, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER, Jan DOSTAL a Vladimír POŠ. Česká Orffova škola. 1, Začátky. Praha: Supraphon, 1969.

HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč: o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-126-3.

KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.

KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.

SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Tereza STAŇKOVÁ. Lidové písničky a hry s nimi 2. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1368-0.

VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb: hudebně pohybová výchova. [2. vyd.]. Praha: Editio Supraphon, 1987. Comenium musicum.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (29.12.2021)

1)      Aktuální problematika hudební výchovy v předškolním věku z hudebně pedagogického a psychologického hlediska.

2)      Předškolní hudební pedagogika v kontextu evropského vzdělávání a výchovy.

3)      Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova v rámci rozvoje tvořivosti (instrukce k vytvoření seminární práce s náměte hudební pohádky).

4)      Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím pěveckých činností v teorii a praxi.

5)      Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím instrumentálních činností v teorii a praxi.

6)      Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím hudebně pohybových činností v teorii a praxi.

7)      Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím hudebně poslechových činností í v teorii a praxi.

8)      Náprava nezpěvnosti prostřednictvím posilových aferentací z nehudebních oblastí a význam představivosti v teorii a praxi.

9)      Náprava řečových nedostatků prostřednictvím hudebních aktivit v teorii a praxi.

10)  Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole v oblasti hry na klavír (doporučení vhodných hudebnin).

11)  Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole v oblasti hry na zobcovou sopránovou flétnu (doporučení vhodných hudebnin).

Studentské prezentace hudební pohádky jako integrativního a kreativního projektu pro děti v předškolním věku.

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (29.12.2021)

Hudební gramotnost, pěvecké a klavírní dovednosti na úrovni úspěšného absolventa UMŠ.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (29.12.2021)

Aktivní účast ve výuce, splnění dílčích úkolů (opakování hudební nauky, rytmická a intonační cvičení), prezentace hudební pohádky jako integrativního a kreativního projektu pro děti v předškolním věku - text a notová příloha písemně, hudební složka prezentovaná ve výuce, ne konzultaci nebo videozáznamem.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html