SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special and Inclusive Education - OKN01S160B
Title: Speciální a inkluzivní pedagogika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Pre-requisite : OKN01S158B
Interchangeability : OPN01S160B
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
The course includes topics related to the principles, methods and procedures of working with pupils and whole classes/pupils groups in joint education. Students will acquire relevant current legislative regulations in the Czech Republic, will gain orientation in foreign trends and conditions of inslusive education. Students will also be acquainted with catalogues of support measures for pupils with special educational needs, educational support plans, plans to support pupils with special educational needs in transit periods and possibilities of applying theoretical knowledge in practice.
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (20.02.2020)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, ISBN978-80-7315-237-6. 

 

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání

z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

 HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-070-7.

KENDÍKOVÁ, Jitka. Předškolák se speciálními vzdělávacími potřebami. Ilustroval Anna TROUSILOVÁ. Praha: Raabe - Společně pro kvalitní vzdělávání, [2016]. Dobrá školka. ISBN 978-80-7496-271-4.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7

MAZÁNKOVÁ, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1365-9.

NOVOTNÁ, K. ,KRABSOVÁ, V. Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika.63(3), 2013.

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (23.01.2019)

Přednášky budou věnovány klíčovým tématům a doplněny jejich diskuzí a reflexí:

1. Integrace/ inkluze ve vzdělávání – terminologie, definice, výzkumné závěry v tuzemsku i v zahraničí
2. Heterogenita žáků – výzva současné škole (výuka žáků rozdílných schopností a předpokladů, kultura a politika
školy, komunitní škola, nástroje evaluace inkluzivní praxe školy), pojetí diverzity žáků v inkluzivním vzdělávání,
inkluzivní design výuky.
3. Katalogy podpůrných opatření pro práci s žáky v inkluzivní školní praxi
4. Legislativní opora inkluzivního vzdělávání žáků
5. Personální zajištění inkluzivní praxe (asistent pedagoga, koordinátor inkluze, pracovníci školního poradenského  pracoviště)

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (20.02.2020)

Písemný test, možnost 2 oprav.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html