SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education Counseling - OKN01S126A
Title: Speciálně pedagogické poradenství
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN03Q301A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Pre-requisite : OKN01Q115A
Interchangeability : OPN01S126A
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)
The course focuses on the early childhood and pre-school period of child development. Students are introduced to the possibilities of diagnostics and support of children, especially in the period of 3 to 6 years.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (12.02.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými metodami diagnostiky a intervence určenými k podpoře dětí v raném a předškolním věku.

Literature -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2021)

Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams. Učební opory budou poskytnuty v MS Teams.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (12.02.2019)

Vývojové škály (Gesellova škála, škál Bayleyové)

Diagnostika a podpora rozvoje motoriky (hrubá motorika, dynamická a statická rovnováha, jemná motorika, senzomotorika, grafomotorika)

Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání (rozlišování figury a pozadí, zraková diferenciace tvarů, zraková paměť, vnímání časového sledu zrakových informací)

Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání (rozlišování figury a pozadí, sluchová diferenciace zvuků a hlásek, sluchová paměť, vnímání časového sledu sluchových informací)

Diagnostika a podpora rozvoje prostorové orientace

Lateralita

Screeningová diagnostika PAS

Diagnostika školní zralosti

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)

Administration of selected diagnostic material with preschool child

Elaboration of a set of activities suppporting development of the selected function of functions

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html