SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics of Pediatrics and interventions for healthy development - OKN01P111A
Title: Základy pediatrie a intervence pro zdravý vývoj
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6105
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Pre-requisite : OKN01Q106A
Interchangeability : OPN01P111A
Annotation -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (16.05.2019)
The aim of the course is to bring health and social issues to care for children and teenagers. The course refers to the laws of growth and development in different age periods, including their specifics. It mentions the importance of preventive care for optimal child development. It follows the WHO Health 21 programme, which in its goals identifies a healthy start to life as the main priority of each company.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (16.05.2019)
Theaimofthecourseisto bring healthandsocialissues to careforchildrenandteenagers.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (31.01.2021)

Vzhledem k tomu, že prozatím nebude z důvodu pandemie COVID -19 možnost se osobně setkávat, je nutné upravit kontaktní výuku na distanční.

Předmět je hodnocen 3 kredity. To odpovídá cca 90 hodinám studentské práce (včetně přímé výuky). Je nutné tedy počítat s domácí přípravou a úkoly.

Naše komunikace se bude uskutečňovat přes mail, on-line a v Moodle.

Připojení k týmu pro kombinovanou výuku pomocí kódu v9erstg

Přímá výuka se přesune do on-line prostředí. A to konkrétně přes MS Teams. Konkrétní pozvánka k přístupu na „schůzku“ (on-line výuku) bude všem zapsaným studentům zaslána nejpozději den předem na mailovou adresu, která je uvedena u každého v SISu. Prosím, zajistěte si přístup k internetu, mikrofon a popř. i kameru.

Odkaz na Moodle máte uvedený v SISu. Vstupní klíč (k zápisu) k předmětu do Moodlu obdržíte na prvním našem on-line setkání. V Moodlu naleznete studijní materiály, úkoly apod. Zadané úkoly bude potřeba odevzdávat v průběhu semestru k určeným datům do Moodle. Po každém stanoveném termínu do Moodlu napíšu každému zpětnou vazbu.

Vlastní průběh písemné zkoušky, vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19), bude upřesněn v průběhu semestru.

Literature -
Last update: MUDr. Jan David, Ph.D. (16.01.2021)
LEBL, Jan. Klinická pediatrie.
LEBL, Jan, Kamil PROVAZNÍK a LudmilaHEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie
MARCDANTE, Karen J a Robert KLIEGMAN. Nelson essentials of pediatrics.
Requirements to the exam -
Last update: MUDr. Jan David, Ph.D. (29.01.2021)

The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (18.12.2017)

 

1. Organizing prevention and treatment for children and adults.

2. Basics of neonatology, newborn screening.

3. The connection of biological and social-psychological pediatric development with potential pediatric health issues (children?s illnesses, causes and results of injuries).

4. Immunizations, regular checkups, immune system disorders, allergies

5. Health risks connected with school and pre-school attendance.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html