SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Effective methods of assessment and planning support of children in kindergarten - OKN01N173C
Title: Efektivní metody hodnocení a plánování podpory dětí v mateřské škole
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Dědičová (10.02.2022)
The aim of the course is to develop students' competencies in the field of observation, documentation, formative assessment and individual support of the child in kindergarten. The course focuses on the methods of formative assessment of the child, what methods of assessment and evaluation exist and how we can work with them. The aim of the seminars will be to pass on theoretical knowledge and practical experience that will enable students to evaluate and evaluate the child so that the emphasis is on supporting the child as a learner. The course is divided into three face-to-face meetings, where the student gets acquainted with the key theoretical basis for formative assessment, training students' practical skills in observing the child, documentation of its development, evaluation and linking individual and group educational offer with evaluation results. Each face-to-face meeting is preceded by preparation in the online Moodle environment. The course will also include individual tasks that teachers will process directly in their kindergarten.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)

Povinná:

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0658-1.

CARR, Margaret. Assessment in Early Childhood Settings: Learning Stories. London: Sage, 2001. ISBN 0 7619 6793 1.

CARR, Margaret a Wendy LEE. Learning Stories: Constructing Learner Iderntities in Early Education. Los Angeles: Sage, 2012. ISBN 978 0 85702 092 5

LEU, Hans Rudolf, Katja FLÄMIG, Yvonne FRANKENSTEIN, Sandra KOCH, Irene PACK, Kornelia SCHNEIDER a Martina SCHWEIGER. Bildungs-und Lerngeschichten: Bildungsprozesse in früher Kindheit beobachten, dokumentieren und unterstützen. Weimar: Das Netz, 2007. ISBN 978-393-7785-677

STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

Doporučená:

Carr, M., Lee, W., & Jones, C.. An introduction to Kei Tua o te Pae : Assessment for learning: Early childhood exemplars. Wellington, NZ: Learning Media, 2004. Dostupné z: http://www.educate.ece.govt.nz/

Bagnato, S. J. Authentic Assessment for Early Childhood Intervention: Best Practices. New York: The Guilford Press, 2007.

Bloch, M. N., & Popkewitz, T. S. Constructing the parent, teacher and child: Discourses of development. In L. Diaz Soto (Ed.), The politics of early childhood education (pp.7-32). New York, NY: Peter Lang, 2000.

Brassard, M. R., and A. E. Boehm. Preschool Assessment: Principles and Practices. New York: The Guilford Press, 2007.

Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. Beyond quality in early childhood education and care: Postmodern perspectives. London, UK: Routledge Falmer, 1999.

Rinaldi, C. “Documentation and Assessment: What is the Relationship?” In Making Learning Visible: Children as Individual and Group Learners, edited by C. Giudici, C. Rianldi and M. Krechevsky, 78–89. Reggio Children: Reggio Emilia Italy, 2001.

 

Smidt, S. A global perspective on child development. Milton Park, UK: Routledge, 2006.

Zhang, Qilong. Do learning stories tell the whole story of children’s learning? A phenomenographic enquiry. Early Years. An International Research Journal. Apr 2016, p. 255–267. https://doi.org/10.1080/09575146.2016.1151403.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Marie Dědičová (10.02.2022)

přednáška, skupinová a individuální práce, sebereflexe, řešení praktických úkolů, analýza kazuistik, analýza videozáznamu, práce v  e-learningovém prostředí Moodle

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Dědičová (18.02.2023)

Členění kurzu:

1.  Úvod do metod formativního hodnocení - 18.2 (4 hodiny)

 - pozorování, dokumentace a formativní hodnocení v MŠ

- teoretický základ a nácvik pozorovacích a hodnotících dovedností studentů 

2. Metody hodnocení a evaluace, individuální a skupinová práce - 18.2

3.  Návaznost metod hodnocení na tvrobu indviduální podpory dětí v podobě plánů pedaogické podpory,  reflexe zadaných úkolů - 22.4 (4 hodiny)

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Marie Dědičová (18.02.2023)

Aktivní účast na obou prezenčních setkáních.
Splnění nejméně čtyř úkolů v online prostředí.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html