SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practice Teaching in a Pre-school - OKN01N169C
Title: Pedagogická praxe
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN03N411C
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Interchangeability : OPN01N169C
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
Pedagogical practice is intended for students who do not work in kindergarten and in full-time study did not attend pedagogical practice in pre-school facilities as part of their bachelor's degree. The aim is to introduce the issue of pedagogical work with preschool children. Students get acquainted with the environment, organization, staff and equipment of the kindergarten, the needs of preschool children and the content of the work of teachers and the administrative aspect of pedagogical work. The core activities of this pedagogical practice are observation-assistance activities. Students learn to make contact with children, observe and analyze both the work of the teacher and the activities of the children. During her teaching practice, she performs tasks assigned by the practice manager. Practice is held at selected faculty nursery schools: Kindergarten Kindergarten Arabská 681/20, 160 00 Prague 6 Kindergarten, Štolmířská, Hloubětín Prague 9 Kindergarten, Sokolovská 182/513, 180 00 Praha 8 - Libeň . Students will continue to lead the pedagogical portfolio. Students who do not have a previous bachelor's degree experience will be able to implement it. Students will prepare for each day written preparation for educational work in kindergarten. The practice will be followed by reflection and self-reflection of pedagogical work
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)

Základní studijní literatura

HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.

OPRAVILOVÁ E., GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál 2003, ISBN 80-7178-847-3.

SYSLOVÁ Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada Publishing a.s., 2013. SBN 978-80-247-4309-7.

SYSLOVÁ Z. Realizace autoevaluace v mateřských školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2013

ZELINKOVÁ O. Pedagogická diagnostika individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X.

 

Doporučená studijní literatura:

Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.

Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.

Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (29.10.2019)

Předložení pedagogického portfolia s přípravami a reflexemi. Diskuze nad předloženým pedagogickým portfoliem. 100% účast na pedagogické praxi

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html