SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Technological and information elementatistics I. - OKN01I101A
Title: Informačně technologická elementaristika I
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Interchangeability : OPN01I101A
Is pre-requisite for: OKN01I140B
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the subject "Information Technology Elementarist I" is to acquaint the students of the study program Preschool Education with the importance of initial information technology education of preschool children and the possibilities and directions of this educational effect with emphasis on experiential learning . The course should support the formation of technically oriented creative thinking of children, the foundation of their digital competences and the ability to communicate using digital technologies while respecting the specifics of mental and psychomotor development of children. In this respect, students will be prepared to use interactive whiteboards or carpets, tablets, programmable kits and programmable toys, including appropriate software support, and develop their ability to evaluate, apply, or create relevant digital objects.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.09.2020)

Vzhledem k současné situaci bude výuka probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.

Literature -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
  • BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER
  • Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
  • CATLIN, D. The principles of Educational Robotic Applications (ERA): a framework for understanding and
  • developing educational robots and their activities. Paris : 2010.
  • TOCHÁČEK, D., LAPEŠ, J. Edukační robotika. Praha: PedF UK, 2012, ISBN 978-80- 7290-577- 5.

Main materials will be provided via Moodle course.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.09.2020)
  • plnění dílčích úloh dle témat předmětu v daných Moodle kurzem
  • písemný test ve zkouškovém období

V případě, že opětovně dojde k přechodu z prezenční výuky na distanční výuku v souvislosti s přijímanými opatřeními bude výuka realizovaná online v době standardně rozvrhované výuky prostřednictvími aplikace MS Teams. Současně bude posílena distanční výuka a s výukou související komunikace v prostředí Moodle. Studenti by se měli takto přizpůsobené výuce účastnit stejným aktivním způsobem jako v případě běžné výuky.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.09.2020)

OSOBNÍ POČÍTAČ a další technologie jako prostředek pro vzdělávání dětí v mateřské školce

ZPRACOVÁNÍ TEXTOVÝCH, GRAFICKÝCH A ČÍSELNÝCH DAT pro přípravu digitálních učebních materiálů pro děti v mateřské školce

INTERAKTIVNÍ TECHNOLOGIE A DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁLY

  • Základní terminologické konstrukty oblasti, didaktické prostředky, učební pomůcky, výukové objekty, digitální výukové objekty, prostředky didaktické techniky, technické výukové prostředky
  • Interaktivní tabule, panely a koberce; druhy, možnosti využití, softwarová podpora

PROGRAMOVATELNÉ HRAČKY A JEJICH APLIKACE DO VÝUKY

  • Možnosti a význam využití programovaných hraček
  • Teoretická východiska a praktická práce s programovatelnými hračkami (BeeBot)

 TABLETY A MENŠÍ DOTYKOVÁ ZAŘÍZENÍ A MOŽNOSTI JEJICH VYUŽITÍ

  • Možnosti a význam využití tabletů ve vzdělávání
  • Teoretická východiska a praktická práce s tablety
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)

partial tasks according to the topics of the course, test

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html