SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Inclusive and special education - OKMN0S155A
Title: Inkluzivní a speciální pedagogika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OKMN0S149A
Interchangeability : OPMN0S155A
Is pre-requisite for: OKMN0N163A, OKMN0N164A
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.01.2022)
The course is focused on methods and procedures applied in the education of heterogeneous classes. The aim of the course is to equip students with the knowledge and skills necessary for functional planning, implementation and evaluation of differentiated teaching and support provided to students in need of support measures.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.01.2024)

 Schopnost analyzovat a reflektovat roli asistenta pedagoga a jeho úspěšnou spolupráci s učitelem při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Identifikace specifik jednotlivců vyžadujících podporu ve vzdělávání v důsledku socio-kulturní odlišnosti.

Rozvoj strategií pro efektivní práci s žáky s specifickými vývojovými poruchami učení.

Porozumění specifikům podpory žáků s tělesným, zrakovým a sluchovým postižením na prvním stupni ZŠ.

Schopnost podporovat rozvoj nadanosti a nadaných žáků v inkluzivním prostředí.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.02.2022)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:

  • přednášky 12 hodin celkem

Příprava:

  • samostudium odborné literatury 60 hodin celkem

Příprava na zkoušku: 48 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (27.01.2024)

ADAMUS, P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy [Methodology of Quality Evaluation of Inclusive Schools]. Opava: Slezská Univerzita, 2015.

BARTOŇOVÁ, Miroslava; VÍTKOVÁ, Marie. Inkluzivní pedagogika. 2019.

BUČILOVÁ KADLECOVÁ, Jana, KREJČOVÁ, Lenka a Václav MERTIN, ed. Pedagogická intervence u žáků ZŠ: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni .. Praha: WoltersKluwer Česká republika, 2010-. Meritum (WoltersKluwer ČR). ISBN 9788073576035.

FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4672-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.

HÁJKOVÁ, Vanda (ed.). Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Vydavatelství PedF UK, 2018.

JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.

JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D H, c2009. ISBN 978-808-7295-007.

KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea; STRNADOVÁ, Iva; HÁJKOVÁ, Vanda. Cesty k inkluzi. Karolinum, 2012.

ZILCHER, Ladislav, SVOBODA, Zdeněk. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Grada Publishing, as, 2019.

Metodické dokumenty (doporučení a pokyny) - Obsahuje metodická doporučení a metodické pokyny v oblasti primární prevence rizikového chování schválená vedením MŠMT. Odkaz zde: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny  

LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. 

MITCHELL, D. What really works in inclusive and special education. Abingdon, Oxon, 2008.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: WoltersKluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.

NĚMEC, Z. (2022) Uzpůsobení podmínek a výsledků testování pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Starý, K.; Chvál, M.; Laufková, V. a kol. Hodnocení pro učení. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/book/hodnoceni-pro-uceni/?/3-tvorba-a-hodnoceni-pisemnych-praci-a-testu/3-7-uzpusobeni-podminek-a-vysledku-testovani-pro-zaky-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami/

NĚMEC, Z. (2023) Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole. Praha: Národní pedagogický institut ČR. ISBN 978-80-7578-129-1. Dostupné z: https://www.edu.cz/methodology/metodika-identifikace-zaku-se-socialnim-znevyhodnenim-v-zakladni-skole/

NĚMEC, Zbyněk; ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára; HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vydavatelství PedF UK, 2014.

SCHUELKA, Matthew J. Implementing inclusive education. 2018.

SLOWÍK, Josef. Co je rozmanité a co je společné v inkluzivní škole z hlediska Ukazatele inkluze. Pedagogická orientace, 2018, 28.2: 213-234.

STRNADOVÁ, Iva; HÁJKOVÁ, Vanda. Připravenost pedagogů pro inkluzivní vzdělávání. Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů [online].[cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://clanky. rvp. cz/clanek/k/z/9235/PRIPRAVENOST-PEDAGOGU-PRO-INKLUZIVNI-VZDELAVANI. html, 2010.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, Barbara. Využitie umeleckých prostriedkov pri zvládaní záťažových situácií spôsobených pandémiou COVID-19 u detí predškolského veku. In: FÁBRY LUCKÁ, Zuzana - ORIEŠČIKOVÁ, Helena. Expresívne terapie vo vedách o človeku 2020. Ružomberok: VERBUM, 2020, s. 56-64. ISBN 978-80-561-0804-8.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia a dramaterapia ako prostriedky podpory inkluzívneho procesu v prostredí školy. In PELCOVÁ, N., KVĚTOŇOVÁ, L. Existence a koexistence ve filosofické, speciálněpedagogické a psychologické reflexi. Inkluzivní škola. Praha: Univerzita Karlova, 2020, s. 405-424. ISBN 978-80-7603-154-8.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Využitie vývinovej biblioterapie v inkluzívnom procese na základnej škole. In Expresivita v (art)terapii. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 32 – 40. ISBN 978-80-223-4221-6. Dostupné na wwww: https://expresivneterapie.files.wordpress.com/2019/03/expresivita_v_terapii_ii_valach_kovac_2016-1.pdf

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.01.2024)

Okruh:

Teoretická východiska inkluze (heterogenita a identita v kontextu vzdělávání)

    • Koncepty heterogenity a identity v kontextu inkluzivního vzdělávání.
    • Role asistenta pedagoga a jeho spolupráce s učitelem.
    • Specifika jedinců s potřebou podpory ve vzdělávání v důsledku socio-kulturní odlišnosti.

    Okruh:

    Podpora žáků na prvním stupni se speciálními vzdělávacími potřebami (specifické vývojové poruchy učení, lehké mentální postižení, tělesné postižení, zrakové postižení, sluchové postižení, nadaní žáci)

      • Diagnostika a podpora žáků s odlišnými speciálními vzdělávacími potřebami na prvním stupni ZŠ (PLPP a IVP).
      • Strategie pro práci s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení.
      • Specifika podpory žáků s tělesným, zrakovým, a sluchovým postižením na prvním stupni.
      • Rozvoj nadání a podpora nadaných žáků.
      Course completion requirements - Czech
      Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (27.01.2024)

      Student úspěšně splní zkoušku. Zkouška probíhá psanou (testovou) formou, v případě neúspěchu lze absolvovat dva opravné termíny. 

       
      Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html