SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Development of Initial Literacy with Practice II - OKMN0N151A
Title: Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Pre-requisite : OKMN0N143A
Interchangeability : OPMN0N151A
Is pre-requisite for: OKMN0N175A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
The aim of this course is to discourse on the development of initial reading literacy with its links to the development of reading literacy, especially from didactic and research point of view. The content of the course will be focused on current trends in the development of initial reading literacy in our country and abroad, methodical and didactic system of school development of initial literacy. At the same time, psychological, linguistic and special-educational issues will be integrated. Part of the course is the practice in the 1st and 2nd class of primary school in the form of preparation and realisation of reading and writing at level 1.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (17.01.2022)
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti, především z hlediska didaktického a výzkumného. 
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (13.03.2024)

Přímá výuka: 12 hodin

samostudium: 38 hodin

praxe (řízená studentem)  a její refexe: 12 hodin

příprava na zkoušku: 20 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Povinná literatura:

KROPÁČKOVÁ, J. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace. 2014, 24(4), 488–510. ISSN 1211-4669.

WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Inovace rozvoje písařské gramotnosti - Výuka písma Comenia script. Didaktické studie, 2014, 6(1). ISSN 1804-1221.

VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0.

 

Doporučená literatura:

WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815.

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2.

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.

WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (10.02.2022)
Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Součástí předmětu je praxe v 1. a 2. třídě ZŠ formou přípravy a realizace vyučování čtení a psaní na 1. stupni.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (15.02.2022)

- Účast na praxi

- Test písma

- Aktivní účast na výuce

- Ročníková práce na zvolené téma (10 didaktických pomůcek s metodikou, zpráva z vlastní výzkumné práce, zpráva z ERASMU, překlad článku na téma počáteční gramotnosti)

- Písemná nebo ústní zkouška z obsahu seminářů, přednášek a praxí

Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Thematic units:

• Evaluation of reading, characters of reader's power, correction of difficulties

• Writing reviews, writing skills, correcting difficulties

• Alternative and foreign methods used in the development of initial reading literacy (global method, Sfumato, method without a syllabus, etc.)

• Diagnostic procedures used to develop initial reading literacy

• Development of writing skills in higher grades of primary school

• Development of reading and creative writing during the development of initial reading literacy

• International reading literacy (PISA, PIRLS, etc.)

• Comparison of didactic systems of school development of initial literacy abroad

• Possibilities of cooperation with preparatory classes, kindergartens, libraries, educational-psychological councils in terms of support and development of initial reading literacy at elementary schools

• Possibilities of innovating school education programs at primary schools with a view to support initial reading literacy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html