SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Development of Initial Literacy with Practice I - OKMN0N143A
Title: Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (55)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Pre-requisite : OKMN0N132A, OKMN0N133A
Interchangeability : OPMN0N143A
Is pre-requisite for: OKMN0N151A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
The aim of this course is to introduce insights into the issue of initial reading literacy, to outline current concepts and current trends of its development both in the Czech Republic and abroad. The content of the course will integrate innovative methods, educational practices and teaching strategies, psychodidactics and psychosocial issues at the beginning of school attendance. Students will learn various methods of teaching reading, seminars are part of the practice at the 1st grade of primary school (in the range of 0/1), students can virtually try to develop literacy in the 1st and 2nd year of primary school and tries to schedule the upgrade school teaching reading and writing.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (30.09.2021)
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (30.09.2021)

Výuka bude probíhat formou přednášek, seminářů a praxí, také jako řízené samostatné studium s motivačními a řídícími impulzy vyučujících. Kontakt se studenty bude probíhat prezenční i elektronickou formou. Platformou - systémem pro výuku bude také Google classroom, studentí budou pracovat na synchronních a asynchronních aktivitách. Pozvánku do učebny obdrží studenti emailem.

1) Přednášky - synchronní i asynchronní způsob výuky ve vhodném poměru, videonahrávky, rozšířená a virtuální realita, videokonference, elektronické výukové materiály, diskuse 

2) Praxe skupinová i individuální, rozborové hodiny prezenčně s učiteli, případně online

3) Semináře - synchronním i asynchronním způsobem výuky, studenti budou získávat poznatky aktivně na základě elektronických materiálů, videí, ukázek žákovských prací, audionahrávek, zasílání materiálů s online komunikací, plnění úkolů v Google classroom 

Odkaz na online kurz pro případ distanční výuky:

https://classroom.google.com/c/MzE5ODY2OTc0ODc0?cjc=a2omzeq

Studijní zátěž:

přímá výuka:  36 hodin
samostudium:  12 hodin
úkoly v moodle nebo Google učebně: 12 hodin

ročníková práce: 15 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Povinná literatura:

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R.. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998, ISBN 80-86039-55-2.

 

Doporučená literatura:

RONKOVÁ, J. WILDOVÁ R. Aktivizace čtenářských strategií v experimentálním výzkumu. Interdisciplinární mezinárodní vědecká konference doktorandů a odborných asistentů. QUAERE 2015. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 5. vyd. 2015. ISBN 978-80-87952-10-8.

WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815.

RONKOVÁ, J. Přínosy metody Podvojného deníku rozvoji čtenářské gramotnosti. QUARE 2014. Hradec Králové: Magnanimitas. 2014. ISBN 978-80-87952-04-7, ETTN 085-14-15028-06-02.

RONKOVÁ, J. WILDOVÁ R. The Reading Matters: Children Readership in the Czech Republic. In Bekirogullari. Zafer; Minas, Melis Yagmur (ed): 5th international conference on education & educational psychology (ICEEPSY 2014). UK: C–crcs, 2014. 1204-1208. ISSN: 1986-3020.

WILDOVÁ, R (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.

VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (30.09.2021)
  • Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy, s ohledem na výroční zprávy ČŠI a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2004).
  • Vhodné pomůcky, projekty na podporu čtenářské pregramotnosti  podporu počáteční čtenářské gramotnosti.
  • Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, základními školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole.
  • Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v MŠ se zaměřením na podporu čtenářské pregramotnosti
  • Analýza a praktické ověření metod výuky čtení a psaní
  • Analýza a praktické ověření vázaného a nevázaného písma
  • Praktické ověření metod hodnocení čtení a psaní
Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Overview of the main themes:

1. Contemporary concept of the development of initial reading literacy

2. Development of initial literacy (domestic and foreign trends, individualised intervention programs)

3. Psychological foundations of the development of the initial reading literacy

4. Historical overview of the methods of initial literacy literacy, inspiration for the development of the current initial reading literacy

5. Analytical-synthetic and genetic method in the development of initial reading literacy

6. Development of literacy literacy (both bound and unbounded)

7. Lesson Writing (Diagnostics, Methodology Specifics)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (30.09.2021)

100% účast na praxi, možnost nahradit

Test písma

Aktivní účast na výuce

Vedení reflektivního deníku z praxe

Příprava 1 didaktického materiálu včetně metodického doporučení

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html