SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
History of Education II - OKMN0N113A
Title: Dějiny pedagogiky II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Pre-requisite : OKMN0N102A
Interchangeability : OPMN0N113A
Is pre-requisite for: OKMN0N122A, OKMN0N123A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (29.07.2020)
This course follows the course History of Education I. It guides students not only towards orientation but also to understand the reasons for the emergence of new streams of educational thinking and school practice XX. century. In addition to developing trends abroad, emphasis is once again on appropriating the roots of domestic tradition as a basis for understanding the present. The conclusion of the course is devoted to the development of initial education in the Czech lands. The seminar is focused on reading and analysis of source texts, work with school chronicles and the use of oral history methods when working with witnesses. Study support is available at: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5737 The password will be sent to students after enrolling in the course.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2022)
Cílem je vést studenty nejen k orientaci, ale i k pochopení důvodů vzniku nových proudů pedagogického myšlení a školní praxe XX. století. 
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (25.03.2024)

Vyčíslení studijní zátěže: 3 kredity (75-90 hodin práce studenta)

- přednášky: 8 hodin

- seminární práce: 20 hodin

- studium literatury a textů: 25 hodin

- příprava ke zkoušce: 30 hodin 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Povinná literatura:

KOŤA, Jaroslav a Karel RÝDL.  Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu. Praha: PedF UK, 1992.

SPĚVÁČEK, Václav. Průkopníci českých pokusných škol. Praha: SPN, 1978.

UHLÍŘOVÁ, Jana. Hledání cesty profesionalizace učitelů primární školy v letech 1948 – 1989. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013, 87 s.  ISBN 978-80-7290-641-3.

UHLÍŘOVÁ, Jana. Problémy československé školské reformy v meziválečném období. sv. 1 a 2. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN80-7290-196-6.

VÁŇOVÁ, R. Vývoj počátečního školství v českých zemích. Praha: SPN,  1986.

Doporučená literatura:

SINGULE, František. Pedagogické směry XX. století. Praha: SPN, 1966, s. 17–70.

UHER, Boris. Nové školy v předválečném Československu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1971.

UHLÍŘOVÁ, Jana. Vzdělávání učitelů pro primární školu (1. stupeň) po druhé světové válce v proměnách času (do r. 1989). Pedagogika.  roč. 61, č. 4, 2011, s. 344-357. ISSN 0031-3815.

VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 1995.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2022)

- aktivní účast na seminářích

- diskuse 

- analýza studijních materiálů

- rozhovor s pamětníky (uplatnění metod orální historie)

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2022)

Požadavky ke zkoušce:

- seminární práce

- studium studijních opor a odevzdnání úkolů v Moodle

- studium literatury dle pokynu vyučujícího

Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

The syllabus of the course is based on the following topics:

1-2.  Education Reform Movement Abroad I  (Turning to a Child, Pedocentrism, General Principles, E. Claparede, J. Dewey)

3-4. Education Reform Movement Abroad II (M. Montessori, P. Petersen, C. Freinet)

5-6. Education Reform Movement in Inter-war Czechoslovakia I (The Experimental Movement)

7-8. Education Reform Movement in the Inter-war Czechoslovakia II (Questions - Concept of Education as a Science Discipline, School Reform, Struggle for Uniform School, Higher Education of Teaching)

9-10. Development of Initial Education 1774 - 1869

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2022)

Předmět je zakončen ústní zkouškou.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (25.03.2024)
Studijní podpora je dostupná na:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5737
Heslo bude studentům zasláno vyučující po zapsání se do kurzu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html