SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literary education and reading with practice II - OKMN0L160A
Title: Literární výchova a čtenářství s praxí II
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Ondřej Hausenblas
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ondřej Hausenblas
Pre-requisite : OKMN0L153A
Interchangeability : OPMN0L160A
Is pre-requisite for: OKMN0N175A
Annotation -
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (26.09.2022)
Course characteristics: We will try to apply in the classroom everything we have learned about LE (literary education) so far and how we can conduct LE with children and text in 4th and 5th grade. We will learn to prepare and implement a lesson plan, including goals and procedures leading to them. We will verify our teaching practices with direct output in the classroom. We consult with experienced teachers and each other. We will learn to reflect on our own and others' teaching in a structured way so that it helps us to teach better. Each and every one will give reflections, questions and advice to each and every one. Working in this practice (like working with children in the classroom) will require enough time even in the weeks when others are preparing to climb! Furthermore, the willingness to search, bring, share and present. The work will be mainly cooperative and purposefully non-selective, using e-mail. Personal presence at all outputs, elaborate preparations and written reflection of one's own output and the outputs of colleagues are a condition of credit.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (26.09.2022)

Vyčíslení studijní zátěže:
3 hod přímá výuka
15 hod samostudium studijních materiálů
10 hod zpracování přípravy k výuce a její konzultace/revize

3 hod realizace výuky a provedení/zápis učitelovy reflexe

3 hod příprava na zkoušku
Celkem 34 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (26.09.2022)

Četba:
vybrané kapitoly z odborných publikací a profesních webů

Jaroslav Vala. VYBRANÉ KAPITOLY Z DIDAKTIKY LITERÁRNÍ VÝCHOVY.
http://kcjl.upol.cz/kombcj/studijni_opory/vybrane_kapitoly_didaktika_literatury.pdf

Kol.:  sb. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti
https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

Hausenblas Ondřej, Aktivity před setkáním s básní a při četbě, Kritické listy rok 2004, č. 16

 

Nabídka k povinnému výběru dvou z příruček:

 

Starší, ale taky užitečná je příručka „Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka“ na webu České školní inspekce

http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html

 

Časopis Kritická gramotnost (články k čtení na 1. stupni ZŠ). http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost

 

Z roku 2015 je moje brožura Ondřej Hausenblas: Čeština doopravdy. ISBN: 978-80-260-8165-4

 

Doporučené četby částí příruček:

    Mocná, D, Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha 2005, Paseka – pasáže o pohádce, bajce, pověsti, báji, mýtu, fantazy

    Peterka, Josef, Teorie literatury pro učitele, Praha, UK PedF 2006 - pasáže "Ve škole" + hesla o verši, rýmu, rytmu, sloce, autoru a vypravěči

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Volně doporučuji příručky a články v časopisech:

 

 

Příručka "Gramotnosti ve vzdělávání", VÚP Praha 2010. Dostupné z WWW:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf

 

Košťálová, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas, Kritické listy 6, http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas

 

Hausenblas, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. KL 24

 

 

 

 

Zcela doplňková četba:

 

Články a kapitoly:

 

Košťálová, H.: Učíme se navzájem (KL 24)

Šlapal, M.: Dílna čtení v praxi (KL 27)

Tomková, A. – Košťálová, H.: Čtení v Otevřené škole, čtení v projektech (KL 27)

L´Allierová, S. K. – Elishová-Piperová, L.: Metody, které podporují zaujetí četbou (KL 31)

Košťálová, H.: Porozumění naučnému textu (KL 33)

Antonínová, Hegerová, H.: Čtenářské dovednosti a řízené čtení (KL 34)

Košťálová, H.: Neviditelné čtenářství (KL 36)

Šafránková, K.: Jak modelovat čtenářské strategie (KL 36)

Šafránková, K.: Čteme s nečtenáři (KL 38)

Šafránková, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. KL 24

a celé KL č. 24

 

Šlapal, M.: Dílna čtení jen na rozečtení? (KL 39)

Šlapal, M.: Čteme společně – projekt 1. A 9. třídy na podporu čtenářství (KL 40)

 

Kdo chce pochopit, co vlastně opravdu je hodnocení, má číst:

Košťálová, H., Straková, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, o. s., 2008. ISBN 978-80-254-2417-9

(viz příloha e-mailu)

 

Pro potěšení:

Pennac, Daniel: Jako román, Praha, Mladá fronta 2004

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (14.10.2022)

1. Literární výchova ve 4. a 5. ročníku

2. Příprava a realizace plánu hodiny včetně cílů a k nim vedoucích postupů

3. Reflexe plánů hodiny

4. Vzájemná zpětná vazba k plánům vyučovacích hodin

5. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (26.09.2022)

Zápočet: Plná docházka, jedna připravená a konzultovaná hodina s četbou beletristického. textu, včetně vybraných dokladů k důkazu o učení a reflexe vlastního výkonu i výkonů žáků, plus návrh potřebných změn pro příští výuku LV.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html