SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literary Education and Reading I - OKMN0L153A
Title: Literární výchova a čtenářství I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ondřej Hausenblas
Pre-requisite : OKMN0L147A
Interchangeability : OPMN0L153A
Is pre-requisite for: OKMN0L160A
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.02.2022)
The aim of the seminar is to master the process of planning the Backward design, to achieve coherence in the care of reading development in the teaching unit, to build work with the text according to the E - U - R learning model (Evocation, Realization of. Meaning, Reflection), to apply already acquired knowledge about the main idea and didactic potential of the text. Students learn to choose a text suitable for teaching in a lesson or block of lessons, continuously under the guidance they work on their own preparation for the literary education unit, which works with the text according to the constructivist learning model. At the end of the semester, they write a summary reflection on their progress and needs in LV planning.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.02.2022)

Vyčíslení studijní zátěže:

8 hod přímá výuka

30 hod samostudium studijních materiálů

24 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zápočet

Celkem 62 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (30.09.2020)

ALTMANOVÁ, J. A KOL.: Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha, NÚV 2011, dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/ctenarskagramotnost_final.pdf

HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné z: http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf

HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4 HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. [online] [cit. 2015-29-09]. Dostupné z www: <http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf>.

KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas

HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty240_velkemyslenky

KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010

KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z

http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti

MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004.

PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007.

 

Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty:

International Literacy Asociation. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: http://www.reading.org.

Kritické listy. Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách.Vydává Kritické myšleni, o.s. ISSN 1214-5823. Vybrané příspěvky jsou dostupné online z www: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty_archiv.php>

 

Studijní opory:

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5822

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.02.2022)

1. Plánování přípravy pozpátku

2. Třífázový model učení E - U - R (před - při - po)

3. Nosné myšlenky

4. Didaktický potenciál textu

5. Rozvoj čtenářství na ZŠ

6. Reflexe svého pokroku a potřeb v plánování LV

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (29.09.2020)

Aktivní a úplná přítomnost v semináři. Zpracování vlastní přípravy pro učební jednotku literární výchovy. Studium určených odborných článků se záznamem podle předepsaného modelu. Sdílení poznatků o vývoji své přípravy i o textech ve skupině (písemně i ústně). Spisovné a kultivované vyjadřování písemné i ústní.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (30.09.2020)

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5822

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html