SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Child Biology - OKMN0B282C
Title: Biologie dítěte
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (07.02.2022)
Child biology is the course where we focus on the combination of somatology and human developmental biology. We will focus on prenatal and postnatal development together with its disorders and differences. We will also focus on biological differences in the structure and physiology of the human body between a child and an adult.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (07.02.2022)

Výuka předmětu bude v případě nepříznivé epidemické situace probíhat distanční formou na platformě MS Teams.

Odkaz na třídu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8f6b49cdee394780b3d2aa2f7e28c9bb%40thread.tacv2/conversations?groupId=79ca58e2-858b-460a-afd4-01cd76d0aa5c&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Bloková výuka proběhne online, stejně tak jako zadání samostatné činnosti (seminární práce) a její odevzdání, případné konzultace.

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu:

Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (2 kredity) a je stanovena na 50 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./dva týdny (semináře/cvičení) pro studenty prezenční formy a 270 min./semestr pro studenty kombinované formy. Zbytek tvoří nepřímá výuka. Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Literature - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (14.04.2019)

DYLEVSKÝ I. Anatomie dítěte. Nipioanatomie, 1.díl. ČVUT, Praha, 2014.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha, 1993.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.
ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha, 2001.
ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha, 2000.
VACEK Z. Embryologie. Grada, Praha, 2006.
SADLER TW. Langmanova lékařská embryologie: překlad 10. vydání. Grada, Praha, 2011.
ROKYTA R, MAREŠOVÁ D, TURKOVÁ Z. Somatologie. Wolters Kluwer, ČR, 2009.

 

Další literatura:

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge, 1998.
O'CALLAGHAN Ch., STEPHENSON T. Pediatrie do kapsy. Grada, Praha, 2005.
MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha, 1985.

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (15.09.2020)

Docházka na cvičení a splnění zápočtového testu. Studenti rovněž vypracují seminární práci na zadané téma z okruhu vývojové poruchy a jejich vliv na růst dítěte a jeho zapojení do vzdělávacího procesu v minimálním rozsahu 5 stran.

Podrobné informace budou studentům sděleny během blokové výuky.

 

V případě zhoršení epidemiologické situace bude plnění předmětu probíhat online (MS Teams).

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (07.12.2020)

Tematické bloky výuky:

- Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období.

- Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence.

- Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika.

- Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka.

- Oporný a pohybový systém – vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému.

- Metabolismus a dýchání – vývoj, stavba a fyziologie systémů zodpovědných za energetickou výměnu organismu. Fyziologická a morfologická specifika jejich stavby v prenatálním a dětském věku.

- Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh.

- Vylučovací a močopohlavní soustava - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození.

- Řídící systémy organismu – nervový a hormonální systém – jejich základní funkce, stavba a srovnání. Vliv řízení na růst a vývoj organismu, změny v průběhu dětství a puberty.

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (14.04.2019)

Předmět je zakončen zápočtem.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html