SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Mathematics education III - OKMM2M110A
Title: Didaktika matematiky III
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2019
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Teacher(s): prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Pre-requisite : OKMM2M106A
Annotation -
Last update: STEHLIKO (29.07.2018)
The goal of the course is to connect didactic theory (both general and subject specific) with students' individual conceptions and their expectations, including the use of practical situations (simulated exercises, analysis of videos of lessons, etc. ). It is a continuation of the courses of Mathematics Education I and II.
Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (26.10.2020)

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. (http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf)

VONDROVÁ, Naďa. Didaktika matematiky pro učitele jako nástroj zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019.

Článek: Propedeutika analytické geometrie v rovině (Moravcová, Kaňková) - online http://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/01/Propedeutika-analytick%C3%A9-geometrie-v-rovin%C4%9B.pdf

Práce s kartézskou soustavou (Moravcová, Robová, Kaňková) - metodický námět jako součást publikace Náměty na aktivity rozvíjející matematickou gramotnost (PedF UK, 2019) - online: http://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/N%C3%A1m%C4%9Bty-na-aktivity-rozv%C3%ADjej%C3%ADc%C3%AD-matematickou-gramotnost.pdf

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31 (online https://www.suma.jcmf.cz/news/texty-z-projektu-esf-podil-ucitele-matematiky-zs-na-tvorbe-svp/).

Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar) (online https://www.suma.jcmf.cz/materialy-pro-ucitele/).

 

Syllabus -
Last update: STEHLIKO (29.07.2018)

1.       Statistics and data handling – didactic approaches, pupils' problems, diagnosis of knowledge.

2.       Goniometry and trigonometry – didactic approaches, pupils' problems, diagnosis of knowledge.

3.       Analytic geometry – didactic approaches, pupils' problems, diagnosis of knowledge.

4.       Limits, derivatives, integrals  – didactic approaches, pupils' problems, diagnosis of knowledge.

5.       Miscelaneous.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html