SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social Pedagogy - OKBZ0P103A
Title: Sociální pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (200)
summer:unknown / unknown (200)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: Nezapisují studenti oboru Pedagogika.
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Incompatibility : OKBQ2P101A, OKBQ2P112A
Interchangeability : OKBQ2P112A, OPBZ0P103A
Annotation -
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (08.08.2018)
Annotation: The subject helps students to become aware of the contemporary concept of social pedagogy in our country and in the world. It offers students different approaches to the question of education, especially to its social associations. The focus is on social education, the pedagogy of the environment, the problem of social deviations, the field of work with at-risk social groups and socially disadvantaged groups. Throughout the course students learn about leading experts in social pedagogy, analyse their social and educational activities.
Aim of the course -
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (08.08.2018)

The primary aim of the subject is to improve social competence of prospective educators, for them to gain knowledge and skills they can put into effect in practice in the field of preventive activities. The secondary aim is to show students spheres of school life in which knowledge of social pedagogy is applicable.

Descriptors - Czech
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (17.02.2022)

Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE2022. Zápisový klíč je sope2022. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (ikonka Studijní texty, heslo Comenius) : https://alya.cdsw.cz/bendls/

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

předmět „Sociální pedagogika“ spadá do tzv. grupíkové skupiny. Ve Vašem případě to znamená, že ho budete plnit individuálně podle pokynů uvedených v SISu.

Zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

Test bude probíhat on-line v prostředí Moodle a bude časově omezen (60 minut). Bude se jednat o tzv. open-book test. Znamená to, že budete moci při jeho psaní používat studijní materiály, které jsem Vám poskytl, nebo jakékoli jiné zdroje. Bude však nutné prokázat orientaci v dané problematice. Nebude stačit vložení memorovaných nebo „vygooglených“ faktů. Je nepřípustné stahovat doslovné pasáže z internetu, doslovně opisovat pasáže z knížek (skript, publikací) a vkládat je do kolonky u příslušné položky.

Test bude zpřístupněn pro přihlášené v Moodlu na adrese: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=143

Klíč k přístupu k testům: zašlu Vám před zkouškovým obdobím

Ke zkoušce si nastudujte příslušnou povinnou literaturu, do které spadají i předtočené přednášky, které najdete na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/

Můžete rovněž studovat z materiálů uložených v MOODLU (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153). Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE2022. Zápisový klíč je sope2022. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (zde heslo: Comenius): https://alya.cdsw.cz/bendls/

Součástí výuky, resp. přípravy ke zkoušce, je sledování dvoudílného filmu o Donu Boscovi. Film „Don Bosco“ najdete např. na těchto adresách:

1. díl:
https://gloria.tv/post/opnoafQEyGMX3j4V1PyUCDMsG
2. díl:
https://gloria.tv/post/7k8tYMD3jSuH1JSmLmCWhPi6u

Zde jsou úkoly k pozorování, resp. věci, kterých si máte při sledování filmu všímat a dělat si k nim poznámky:


• Všímejte si momentů, které se úzce dotýkají problematiky autority. Snažte se zachytit (popsat) situaci týkající se autority, popř. výrok (citace, parafráze), který se problematiky autority úzce dotýká.
• Co to byla oratoř? V jakých významech se tento pojem používal?
• Jaké metody výchovy používal Don Bosco?
• Jaké podmínky (oproti dnešním vychovatelům) usnadňovaly/ulehčovaly Donu Boscovi vychovatelskou práci? Jinými slovy, v čem to měl Don Bosco oproti dnešním vychovatelům jednodušší?
• V čem se Don Bosco po vychovatelské/pedagogické stránce lišil od A. S. Makarenka?

• V čem se oba pedagogové naopak shodovali?

Po zhlédnutí filmu a vypracování poznámek (úkoly k pozorování) si, prosím, prostudujte mé komentáře a poznámky k filmu, které máte k dispozici na mém webu ve formě předtočených přednášek. Ty obsahují rovněž doplňky k filmu o další informace, které se týkají problematiky sociální pedagogiky. Toto vše je součástí učiva.

Seznam předtočených přednášek, které jsou povinnou součástí přípravy ke zkoušce: https://alya.cdsw.cz/bendls/

 

č. 22: SOPE_29_3_2021_Sum

č. 23: SOPE_5_4_2021_Plu

č. 24: SOPE_12_4_2021_Stu

č. 25: SOPE_19_4_2021_Heb

 

S pozdravem a přáním pevného zdraví

Stanislav Bendl

 

 

Literature -
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (25.10.2019)

Literatura:
 1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
 2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
 3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
 4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
 5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.
 6. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
 7. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
 8. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
 9. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
10. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
11. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
13. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (04.10.2021)

Požadavky ze zkoušce:

• prostudovaná doporučená odborná literatura,
• povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):

BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.

• povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování):

BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-111.
• povinně je třeba rovněž prostudovat kapitolu z učebnice (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81
• zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

• studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné,

• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).

 

 

 

Syllabus -
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (08.08.2018)

                               the historical development of social pedagogy,

                               leading experts in social pedagogy,

                               relationship between social pedagogy and other disciplines,

                               the aim, topic, definition, scope of social pedagogy,

                               the function and tasks of social pedagogy,

                               the concept of social pedagogy,

                               environment and education,

                               risk behaviour and school discipline,

                               multicultural and intercultural education.

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (17.02.2022)

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

předmět „Sociální pedagogika“ spadá do tzv. grupíkové skupiny. Ve Vašem případě to znamená, že ho budete plnit individuálně podle pokynů uvedených v SISu.

 

Zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

Test bude probíhat on-line v prostředí Moodle a bude časově omezen (60 minut). Bude se jednat o tzv. open-book test. Znamená to, že budete moci při jeho psaní používat studijní materiály, které jsem Vám poskytl, nebo jakékoli jiné zdroje. Bude však nutné prokázat orientaci v dané problematice. Nebude stačit vložení memorovaných nebo „vygooglených“ faktů. Je nepřípustné stahovat doslovné pasáže z internetu, doslovně opisovat pasáže z knížek (skript, publikací) a vkládat je do kolonky u příslušné položky.

Test bude zpřístupněn pro přihlášené v Moodlu na adrese: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=143

Klíč k přístupu k testům: zašlu Vám před zkouškovým obdobím

Ke zkoušce si nastudujte příslušnou povinnou literaturu, do které spadají i předtočené přednášky, které najdete na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/

Můžete rovněž studovat z materiálů uložených v MOODLU (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153). Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE2022. Zápisový klíč je sope2022. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (zde heslo: Comenius): https://alya.cdsw.cz/bendls/

Součástí výuky, resp. přípravy ke zkoušce, je sledování dvoudílného filmu o Donu Boscovi. Film „Don Bosco“ najdete např. na těchto adresách:

1. díl:
https://gloria.tv/post/opnoafQEyGMX3j4V1PyUCDMsG
2. díl:
https://gloria.tv/post/7k8tYMD3jSuH1JSmLmCWhPi6u

Zde jsou úkoly k pozorování, resp. věci, kterých si máte při sledování filmu všímat a dělat si k nim poznámky:


• Všímejte si momentů, které se úzce dotýkají problematiky autority. Snažte se zachytit (popsat) situaci týkající se autority, popř. výrok (citace, parafráze), který se problematiky autority úzce dotýká.
• Co to byla oratoř? V jakých významech se tento pojem používal?
• Jaké metody výchovy používal Don Bosco?
• Jaké podmínky (oproti dnešním vychovatelům) usnadňovaly/ulehčovaly Donu Boscovi vychovatelskou práci? Jinými slovy, v čem to měl Don Bosco oproti dnešním vychovatelům jednodušší?
• V čem se Don Bosco po vychovatelské/pedagogické stránce lišil od A. S. Makarenka?

• V čem se oba pedagogové naopak shodovali?

Po zhlédnutí filmu a vypracování poznámek (úkoly k pozorování) si, prosím, prostudujte mé komentáře a poznámky k filmu, které máte k dispozici na mém webu ve formě předtočených přednášek. Ty obsahují rovněž doplňky k filmu o další informace, které se týkají problematiky sociální pedagogiky. Toto vše je součástí učiva.

Seznam předtočených přednášek, které jsou povinnou součástí přípravy ke zkoušce: https://alya.cdsw.cz/bendls/

 

č. 22: SOPE_29_3_2021_Sum

č. 23: SOPE_5_4_2021_Plu

č. 24: SOPE_12_4_2021_Stu

č. 25: SOPE_19_4_2021_Heb

 

S pozdravem a přáním pevného zdraví

Stanislav Bendl

Learning resources - Czech
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (28.09.2021)

Nárys sociální pedagogiky

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html