SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Gender studies - OKBY2P134B
Title: Gender studies
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D.
Pre-requisite : OKBY2P108A
Annotation -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
The purpose of this subject is to introduce basic theoretical concepts and approaches to devise gender identities and diversities, the conceptual outline of contemporary feminism (humanistic, differential and poststructuralistc approaches), the practical application of gender approach in the interpretation of relational and communication problems in families. Gender is presented in historical context (gender and family structure in the examples of historical periods and from the view of contemporary family partnerships (restructuralization of traditional roles, social and economical context of changes.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)

The purpose of this subject is to introduce basic theoretical concepts and approaches to devise gender identities and diversities, the conceptual outline of contemporary feminism, the practical application of gender approach in the interpretation of relational and communication problems in families.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)

Formánková, L. et al. Gender a rovnováha moci: podpora rovného přístupu žen a mužů do řídicích pozic v sociálním a konvenčním podniku v České republice. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2015. 56 stran. ISBN 978-80-7330-273-3.

Janošová, P. Gender v práci se školními dětmi. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. 42 s. ISBN 97

Labischová, D., Gracová, B. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. 107 s. ISBN 978-80-7464-063-6.8-80-7372-701-7.

Jarkovská, L. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. 195 s. Studie; sv. 96. ISBN 978-80-7419-119-0.

Smetáčková, I., Jarkovská, L. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Vyd. 1. Praha: Otevřená společnost, 2006. 67 s. ISBN 80-903331-5-X.

 

Hrdličková, A. Úvod do gender studies [CD-ROM]. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2008. ISBN 978-80-86708-69-0.

Smetáčková, I., Braun, R. Homofobie v žákovských kolektivech: homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách - jak se projevuje a jak se proti ní bránit: doplňkový výukový materiál pro ZŠ a SŠ včetně didaktické aplikace tématu. Praha: Úřad vlády České republiky, 2009. 54 s. ISBN 978-80-7440-016-2.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.04.2020)

Požadavky pro získání zápočtu:písemný test (min. úspěšnost 75 %). Je možný jeden řádný termín a dva opravné termíny zápočtového testu.

 

Vzhledem k mimořádné situaci upravuji způsob ukončení předmětu následně:

-        Vypracovat a odevzdat zápočtovou práci - požadavky byly již zveřejněny v Moodlu pod úkolem

Syllabus -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)

1. Social construction of gender, constructivist conception.
2. Discourse on the difference between men and women (evolutionary perspective), psychological development of a woman and new theories of the development of men in evolutionary and psychological approach.
3. Carnality and sexuality, complementary conception of an individual, imagination regarding the body, experiencing the body, construing feminineness and masculineness.
4. Alternative forms of families and partnerships from the gender and health perspective and illness from the gender perspective.
5. Feminist theories and their incorporation ino modern theoretical thinking (humanistic, differentiating and poststructuralist feminism).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html