SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical practice with reflection I - OKBV3P054A
Title: Pedagogická praxe s reflektivním seminářem I
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 9
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:44/0, C [HS]
Extent per academic year: 44 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBV3P046A
Is pre-requisite for: OKBV3P062A
Annotation -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
The internship will be focused on reflecting on one's own pedagogical activity in a familiar environment, while also allowing familiarization with different workplaces and their specifics. It will also include familiarization with workplace management and the processing of mandatory documentation and agendas for these facilities. Students will become familiar with educational practice in leisure facilities and verify their ability to apply the acquired theoretical knowledge in the analysis of hosted activities and their own practical experience.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
The student will compare his observations from the educator's different workplaces. He reflects his observations on the worksheet and analyzes the management of the interest activity program according to the criteria. Formulates goals and methods of leisure activity in preparation for working with a group. He reflects his own pedagogical experience. Formulates questions for a reflective interview between the student and the visitor over the pedagogical diary (written analysis on the worksheet).
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Předmět má  9kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 270 hodinám. Přímá praxe 44 hodin a příprava 36 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 40 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 40 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 60 hodin. Seminární práce 50 hodin.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

Legislativa a oficiální dokumenty pro práci s dětmi v době mimo vyučování v jednotlivých typech a zařízeních.

Čapek, R. (2001). Pedagogická praxe pro studenty. Od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.

Čapek, R. (2002). Pedagogická praxe pro studenty. Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky. Hradec Králové: Gaudeamus.

Kepka, J. (2007). Pedagogická praxe. Plzeň: Západočeská univerzita.

Nelešovská, A., Svobodová, J. (2000). Pedagogická praxe. Praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého.

Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe. Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Aktivní účast na praxích - nelze nahradit samostudiem. Deník praxe dle zadání jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
Familiarization with the different workplaces of educators and their specifics. Keeping a pedagogical diary with records of observations on the worksheet and analyzes of the management of the interest activity program. Keeping a pedagogical diary with the contents of the student's preparations for working with a group. Preparation for the joint reflection of the student and resident (written analysis on a worksheet). Reflecting on one's own pedagogical activity in a familiar environment. Evaluation of the pedagogical diary together with the authorized head of practice.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8983

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html