SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Fairy tale in education - OKBV3P047A
Title: Využití pohádky ve výchově
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:12/0, C [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
PaedDr. Marie Hanzová, CSc.
Teacher(s): PaedDr. Marie Hanzová, CSc.
Pre-requisite : OKBV3P031A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Předmět definuje pohádku jako literární útvar, vymezuje její místo v dětské literatuře a charakterizuje typické rysy pohádkových vyprávění. Studenti se v předmětu seznámí s významem pohádek pro vývoj dítěte. V praktické části předmětu budou hledat odpovědět na otázku, jak mohou pohádky ovlivnit psychický vývoj dítěte a jaké jsou možnosti výchovného využití jejich etického poslání. Využijí k tomu rozbor vybraných pohádek z hlediska psychologie.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Cíl předmětu: Studenti získají dovednost zprostředkovat dětem nejen poznání různých typů pohádek, ale využít i neopakovatelnou atmosféru, kterou pohádky s sebou přinášejí. U obojího dokáží zvažovat možnosti výchovného využití.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 12 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 28 hodin.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

BETTELHEIM, B. (2017). Za tajemstvím pohádek - Proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál.

ČERNOUŠEK, M. (2019) Děti a svět pohádek. Praha: Portál.

DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou? Praha: Portál.

LUKAVSKÁ SEGI, J. (2018). Dítěti vstříc - Teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host.

von FRANZ, M. L. (2011). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.

MÍČKOVÁ, J. (2019). Cesta do pohádky. Praha: Portál.

SMOLÍKOVÁ, K., PROCHÁZKA, J. (2018). Vstupte do literárního doupěte - Pracovní listy pro tvořivé psaní a chytré čtení. Zlončice: Pasparta.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Aktivní účast v seminářích, průběžné úkoly. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Obsahové vymezení:
1. Definice pohádky a její místo v dětské literatuře.
2. Typické rysy pohádkových vyprávění.
3. Porovnání pohádek a mýtů.
4. Psychologie v pohádkách.
5. Význam pohádek pro vývoj dítěte.
6. Význam pohádky pro rozvoj dětské identity a pochopení světa.
7. Fantazie jako pomoc při řešení problémů.
8. Psychologický rozbor některých pohádek.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8941

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html